آمار وحشتناک نرخ تکرار پایه اول ابتدایی
به گزارش پرسی بلاگ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در مقایسه کلاس های درس قبل و پس از انقلاب اظهار داشت: افزایش 113 درصدی مدارس و افزایش 105 درصدی کلاس های درس در روستاها را نسبت به پیش از انقلاب شاهد می باشیم. ضمن این که در شروع سال تحصیلی جاری و با وجود مشکلات تامین نیروی انسانی، 303 مدرسه تک دانش آموزه و 4772 مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، معصومه نجفی پازوکی در نشستی خبری ضمن گرامیداشت ۴۴ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب، مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی داشت و اظهار داشت: روح فرمایشات حضرت امام، واژه عدالت بود. نرخ پوشش دوره ابتدایی در سال ۵۷، ۵۷.۵۰ بوده که در سال تحصیلی گذشته به ۹۷.۷۵ رسیده و باتوجه به ثبت نام و جذب بازماندگان می توانیم بگوییم به ۹۸ درصد رسیده و شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم.
وی اضافه کرد: نسبت دختران به کل دانش آموزان دوره ابتدایی ۴۰.۱۵ بوده که حالا به ۴۸.۳۱ رسیده است. همین طور نسبت دختران روستایی به کل ۳۳.۳۰ بوده که حالا به ۴۸.۳۱ درصد رسیده است و ۱۵ درصد افزایش داشته ایم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش درباره ی میزان کلاس های درس اظهار داشت: افزایش ۱۱۳ درصدی مدارس و افزایش ۱۰۵ درصدی کلاس های درس در روستاها را نسبت به پیش از انقلاب شاهد می باشیم. ضمن این که در شروع سال تحصیلی جاری با وجود مشکلات تامین نیروی انسانی، ۳۰۳ مدرسه تک دانش آموزه داریم؛ سال قبل ۲۳۵ مدرسه اینطور بوده است. ۴۷۷۲ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم. ۱۰۳۵۷ مدرسه نیز جمعیت زیر ۱۰ دانش آموز دارند.
نجفی افزود: سال ۵۷ یک مدرسه شبانه روزی عشایری داشتیم که حالا به ۲۴۵ مدرسه رسیده است. سرانه دانش آموز عشایری باید نسبت به دانش آموزان عادی سه برابر باشد که در ماه گذشته برای اولین بار محقق شد و امیدواریم ادامه داشته باشد.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت تربیت در دوره ابتدایی تاکید و عنوان کرد: رویکرد تربیتی را بطور جدی مدنظر داریم. یکی از اقدامات ما معرفی مشاهیر و اسطوره هاست. به عنوان مثال در همین راستا و به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه ویژه ای داشتیم و در آذرماه، دهه ای را مشخص و جشنواره ای با عنوان عهد کودکان دبستانی با حاج قاسم برگزار کردیم. در آن زمان فراخوانی اعلام و دانش آموزان آثارشان را ارائه و پیرامون آن به گفت و گو می نشستند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: نیازمند جریان سازی و تولید گفتمان در عرصه تربیت هستیم. باید بصورت جدی به سمت شعار سندتحول بنیادین در خصوص تربیت تمام ساحتی دانش آموزان حرکت نماییم. آیا حالا تربیت تمام ساحتی در دوره ابتدایی در جریان است؟ باید یک چرخش تحولی در این عرصه داشته باشیم، از حافظه محوری فاصله گرفته و به سمت کلیدواژه تربیت و رویکرد تربیتی دانش آموزان برویم.
نرخ تکرار پایه در مقطع اول ابتدایی؛ آمار وحشتناک است
وضعیت روستایی ها بدتر از شهری ها
نجفی با اعلان اینکه برنامه درسی محور کار ماست اظهار داشت: دهه ۹۰ رویکردها در کتاب درسی تغییر نمود، اما معلمان برای همراهی با رویکرد های جدید آموزش ندیدند و فاصله بین اهداف برنامه درسی با آنچه در مدارس می گذرد زیاد است. برای توانمندسازی معلم در رویکرد آموزشی باید وضعیت فعلی را بررسی می کردیم. در روند بررسی ها، یکی از شاخص ها نرخ تکرار پایه است که در دوره ابتدایی ۳ درصد و در پایه اول ابتدایی ۱۰ درصد بود که آمار وحشتناکی است و باید بطور ویژه به آن توجه کرد.
وی افزود: اوضاع روستایی ها نسبت به شهری ها بدتر بود. نرخ ترک تحصیل هم در اول ابتدایی حادتر بود و به این نتیجه رسیدیم که باید دوره اول ابتدایی را دریابیم. از ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی، ۱۵ هزار مدرسه غیردولتی بودند. از ۳۵ هزار مدرسه باقی مانده باتوجه به اقتضائاتی که داشتیم ۸۳۰۰ کلاس درس روستایی را در اولویت قرار دادیم که ۲۵ درصد کلاس های اول ابتدایی را شامل می شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به این که در امتداد ارتقای کیفیت آموزش در اول ابتدایی، محتوای خودآموزی برای معلمان دوره اول ابتدایی در قالب بسته های زبان آموزی تهیه و به دورترین نقاط کشور توزیع شده است اظهار داشت: امیدواریم سال آینده تعداد بیشتری از مدارس را تحت پوشش ببریم.
ادامه دارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب