در نمایشگاه فرزند من صورت می گیرد؛
رقابت 600 سازنده داخلی در حوزه تولید نوشت افزار و اسباب بازی
پرسی بلاگ: پرسی بلاگ: ششصد تولیدکننده صنایع فرهنگی در 12 دسته کالای ایرانی با محتوای بومی در اولین نمایشگاه فرزند من گرد آمده اند تا جایگاهی بین دانش آموزان و فرزندان ایرانی داشته باشند.
خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: اولین نمایشگاه فرزند من از سه شنبه ۳۱ مرداد در فضایی بیش از سه هزار متر مربع در سالن رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) شروع شده و تا یکشنبه ۱۰ شهریور ادامه دارد.
در این نمایشگاه، یک میلیون کالای ایرانی با محتوای بومی مخصوص صفر تا هجده سال توسط ۶۰۰ تولیدکننده در ۱۲ دسته جمع آوری شده اند که شامل نوشت افزار، اسباب بازی، کتاب و کوله و کالاهای آموزشی، اتاق کودک، مواد غذایی و ورزشی و بهداشتی و … می شوند.
برای ورود به نمایشگاه فرزند من، باید از سالن یک که محل برگزاری نمایشگاه ملزومات اربعین سلام است، عبور نماییم. هنگام ورود، قفسه های مملو از عروسک های ایرانی به چشم می آیند. عروسک های بومی موجب می شوند مخاطبان برای دقایقی به کودکی خود سفر کنند.
در همین بازدیدها کودک ۹ ساله ای که بگفته خودش به اصرار خانواده آمده، می گوید هیچ گاه فکر نمی کرد روزی عروسک ایرانی جایگزین عروسک های خارجی اش شود. او یکی از همین عروسک های ایرانی را در آغوش گرفته و می گوید نامش را سارا می گذارد. دلیل نامگذاری را که پرسیدم اظهار داشت: نامم سمیرا است و دوست دارم این عروسک نامش سارا باشد.
از قفسه عروسک ها که عبور نماییم، قفسه ای دیگر به چشم می آید؛ تیله های رنگی داخل بانکه های کوچک وبزرگ و کنارشان اسباب بازی های دیگر مثل فرفره های چوبی که یادآور خاطرات دهه شصت هستند. بخش دیگری از قفسه های نمایشگاه به حیوانات پلاستیکی اختصاص داده شده که گاو، گرگ، خرگوش، سوسک، مارمولک، سوسمار، موش و دیگر حیوانات را شامل می شود که این قفسه بیشتر مورد توجه کودکان و نوجوانان پسر قرار گرفته و اهتمام داشتند با خریدشان خواهرها و برادرهای کوچک شان را بترسانند.
در ادامه بازدیدها به بخش نوشت افزار نمایشگاه فرزند من می رسم؛ بخشی که در آن مدادرنگی های چهاررنگ، شش رنگ، دوازده رنگ و ۲۴ رنگ با مدلهای مختلف قرار دارند. نکته مهم این بخش، دفترهایی هستند که روی جلد آنها برگرفته از شخصیت های ایرانی، معماری، فرهنگ ایرانی و… است. همه لوازم التحریر و نوشت افزاری که در نمایشگاه فرزند من عرضه می شود، توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید شده است.
با نگاه کلی به لوازم التحریر متوجه می شویم رقابت خوبی بین تولیدکنندگان وطنی وجود دارد چون صدای چندتن از والدین شنیده می شود که آرزو می کنند زمان کودکی شان هم چنین لوازم التحریرهای در کشور تولید می شد. یکی از این والدین، از بچه های دهه شصت است. نظرش را درباب نمایشگاه می پرسم. مجید عابدینی پدر سه فرزند ۷ ساله، ۱۲ ساله و ۱۷ ساله است. می گوید در سالهای اخیر وضعیت لوازم التحریرها به لحاظ بسته بندی بسیار مناسب شده است. این پدر ۴۷ ساله که همیشه نظرش بر خرید تولیدات ایرانی است، می گوید: تا آنجاکه بتوانم محصول با کیفیتی تهیه کنم، حتما از تولیدات ایرانی در هر عرصه ای خرید می کنم. در بحث لوازم التحریر همیشه نگران تصاویر روی جلد دفترها و طرح های جامدادی ها بودم که خوشبختانه در سالهای اخیر نگرانی هایم کم شده است.
او در ادامه اظهار داشت: در این شرایط اقتصادی که قیمت های لوازم التحریر بالاست، نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه فرزند می توانند کمک بسیاری به خانواده ها کند. همین طور اگر چنین نمایشگاه هایی حداقل در سال دو بار برگزار شود، بهتر است؛ چون خانواده ها می توانند در دو نوبت در سال تحصیلی فرزندان شان خریدهای لازم را انجام دهند و فشار اقتصادی کمتری به آنها وارد شود.
در ادامه به قفسه های کتاب ها ویژه کودکان و نوجوانان می رسم.
مهدی یوسف وندی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تِم و دبیر اولین نمایشگاه فرزند من اظهار داشت: «فرزند من» تازه ترین ایده خانه خلاق تم است. رسالت اصلی ما تجاری سازی محتوای ایرانی است، ما در ایران هیچ وقت مرچندایز یا همان چرخه فروش محصول را بصورت کامل برای کودکان نداشتیم. شناسایی این چرخه را یک رسالت می دانیم و سه سال است که خروجی هایی در این حوزه داشتیم. تازه ترین خروجی جشنواره فرزند من است.
وی اضافه کرد: جمع کردن این حجم از کالا در حوزه کودک و نوجوان همیشه برای ما آرزو بود، اما هزینه ارزان و رسیدن آن به دست خانواده ها خیلی مهم می باشد. همه این کالاها بیست درصد و قسمتی از آنها تا پنجاه درصد تخفیف دارد، چون اغلب تولیدکننده ها همکاری لازم را داشتند امیدوار هستم خانواده ها با مبالغ پایین محصولات مورد نیازشان را تامین کنند.
دبیر اولین نمایشگاه فرزند من اظهار داشت: هدف دیگر جشنواره، توجه به محتوای سالم برای کودکان است، در همین راستا از آبان ماه سال قبل آغاز به شناسایی محصولات و شرکتها کردیم و الان محصولاتی در نمایشگاه عرضه می نماییم که محتوایی سالم و با کیفیت دارند، البته این ها همه محصولات نیست، چون فضایش را نداشتیم حدود ششصد برند را جمع کردیم.
وی افزود: ظرفیت واقعی تولید کنندگان واقعی کودک و نوجوان خیلی زیاد است و جمع کردن این سیستم کنار هم خیلی هم مهم می باشد، کوشیدیم تا جایی که امکان دارد به شکل جمع و جور جشنواره را جلو ببریم، این خیلی مهمست که برگزاری این جشنواره و جزییات آن به اطلاع گروه هدف ما برسد. ما در این دوره نیاز به حمایت دولتی هم داشتیم اما هنوز هیچ حمایت دولتی نگرفتیم. البته شاید من هم اگر مدیر دولتی بودم، حمایت نمی کردم اما واقعاً کیفیت برگزاری این دوره مهمست و اگر موفق شویم، سال بعد بطور قطع نیاز به حمایت جدی داریم. امسال هم سنگی جلوی پایمان نبوده اما حمایتی هم نشدیم.
یکی از اتفاقات مهم نمایشگاه فرزند من این است که در کنار هر قفسه یک کارشناس در رابطه با آن قفسه ایستاده تا اطلاعات لازم درباره ی هر کدام از محصولات عرضه شده ارائه نماید. کارشناسان که اکثراً فارغ التحصیلان رشته مربوطه هستند، ارتباط خوبی را با بازدیدکنندگان خصوصاً کودکان و نوجوانان برقرار می کنند و تلاش می کنند با آنها درباب تولیدات ایرانی شامل اسباب بازی، لوازم التحریر و دیگر ملزومات صحبت کنند.
اتفاق خوب نمایشگاه فرزند من این است که برای مؤسسات خیریه که خدمات کودک و نوجوان می دهند این امکان فراهم شده تا جامعه هدف شان در مناطق محروم و کم برخوردار را تامین کنند؛ دراین زمینه تفاهمنامه هایی انجام شده است تا خیریه ها بتوانند اقدام نمایند. به هر حال هم اکنون بخاطر تورم و حتی کمبود درآمد خانواده ها، تامین کالای با کیفیت در حوزه کودک و نوجوان کم شده، اما یکی از رسالت های اجتماعی و فرهنگی نمایشگاه فرزند من این است که کمک به مردم داشته باشند. در همین راستا مؤسسات خیریه می توانند مستندات و مدارک لازم را برای دست اندرکاران نمایشگاه ارائه نمایند تا بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.
براساس مشاهدات عینی خبرنگار قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول همچون خاصیت های نمایشگاه فرزند من بشمار می رود که اگر بتوان در طول سال شاهد برگزاری دو وعده نمایشگاه اینچنینی باشیم، با یک تیر دو نشان زده ایم به این معنا که هم تولیدکنندگان ایرانی می توانند در این حوزه با قوت بیشتری خدمات خودرا ارائه نمایند و هم آنکه خانواده ها می توانند با فشار کمتری برای خرید وسایل مربوط به مدرسه فرزندان شأن روبرو باشند.
نخستین نمایشگاه فرزند من کار خودرا از سه شنبه ۳۱ مرداد در سالن شماره ۲ رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) آغاز نموده و تا یکشنبه ۱۰ شهریور ادامه دارد.
منبع: پرسی بلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب