آیت الله میرباقری مطرح كرد؛

آیت الله خامنه ای انقلاب را از خطر استحاله شدن محافظت كرد

آیت الله خامنه ای انقلاب را از خطر استحاله شدن محافظت كرد

پرسی بلاگ: آیت الله میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری می گوید که یکی از خدمات مهم رهبر معظم انقلاب محافظت از انقلاب اسلامی در مقابل استحاله شدن و فاصله گرفتن از اهداف اصلی است.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: آیت الله سید محمد مهدی میرباقری، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه و نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان و مسئول فرهنگستان علوم اسلامی است.
یکی از مباحث مهم درس خارج فقه وی در سالهای اخیر بحث «ولایت فقیه» بوده که در هشتاد جلسه ارائه و طی آن مبانی فقهی، کلامی و جامعه شناختی ولایت فقیه تبیین و تشریح شده است. و در «درس خارج مبانی فقه حکومتی» زوایای نوینی در اندیشه فقه حکومتی ارائه دادند. تدریس در دوره های گوناگون «اصول فلسفه برنامه ریزی»، «فلسفه تطبیقی» و «الهیات و امام شناسی» و تألیف کتاب های: «درآمدی بر مبانی فقه حکومتی»، «جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه»، «ولایت الهیه»، «مراقبه های عاشورایی»، «در شناخت غرب»، «ضیافت بلا» و «علم دینی» و «تاملات قرآنی» و.... از دیگر کارهای علمی آیت الله میرباقری است.
ماهنامه «پاسدار اسلام» در تازه ترین شماره خود گفت وگویی را با این مدرس خارج فقه در زمینه علمیه قم را در موضوعات ماهیت انقلاب اسلامی، اندیشه های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و خاصیت های رئیس جمهور تراز نظام، منتشر نموده است. متن این گفت و گو را که قاسم بابایی آنرا به سرانجام رسانده، در ادامه بخوانید:
*مستحضرید که در حال حاضر در ماه خرداد هستیم، ماه خردادی که در آن حوادث و اتفاقات مختلفی چون سالگرد حضرت امام (ره) و نیمه خرداد را داریم که به تعبیری سرآغاز انقلاب اسلامی است. بعنوان نخستین پرسش بفرمایید هویت انقلاب اسلامی با بنیان گذاری حضرت امام (ره) از دید شما چیست؟
این انقلاب چیزی جز ادامه حرکت انبیای الهی نیست. درگیری مستمری که در تاریخ بین جبهه حق و باطل وجود داشته و در دوران ما در شکل انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرده، یعنی هم سیره مستمر انبیای الهی درگیری با جبهه باطل در سطوح مختلف بوده و هم دستگاه فقاهت شیعی در طول غیبت همیشه درحال مبارزه مستمر و همه جانبه ای با دشمنان و دستگاه شیاطین بوده است. هر چند در ادوار مختلف، صور و اشکال جبهه مقابل فرق می کرده، اما برخورد با آن یک برخورد مستمر تاریخی بوده است.
رفتار حضرت امام (ره) هم رفتاری در همان مسیر است. هرچند حرکت امام نسبت به حرکت فقهای بزرگوار شیعه از مقیاس وسیع تری برخوردار و کاری در مقیاس جهانی و حرکتی عظیم و مقدمه ای برای نهضت جهانی اسلام به رهبری امام زمان «عج» است. ولی جنس کار همان است.
نکته دوم این که انقلاب اسلامی ماهیتی اسلامی و دینی دارد و از جنس مبارزات دموکراتیک و پارلمانتاریستی و یا مبارزات مسلحانه سوسیالیستی نیست؛ در صورتیکه دوره حیات امام مقارن با دوران تسلط این دو مکتب بر جهان بود و هر دو بلوک شرق و غرب تلاش می کردند در کشورهایی که تحت سلطه بلوک دیگر بودند، حرکت های انقلابی را ساماندهی کنند و حتی دانش های پشتیبان را نیز به وجود آورده بودند، مکتب مارکسیسم تحت عنوان عدالت خواهی با سرمایه داری مبارزه می کرد و مکتب لیبرالیسم، آزادی را شعار خود قرار داده بود.
انقلاب اسلامی ماهیتی اسلامی و دینی دارد و از جنس مبارزات دموکراتیک و پارلمانتاریستی و یا مبارزات مسلحانه سوسیالیستی نیست؛ در صورتیکه دوره حیات امام مقارن با دوران تسلط این دو مکتب بر جهان بود انقلاب اسلامی به هیچ یک از این دو مکتب شباهت ندارد؛ بلکه حرکتی بدیع مبتنی بر فرهنگ اسلامی است. رهبر این انقلاب هم دانش آموخته دانشگاه نبود؛ بلکه فقیهی برآمده از دل حوزه بود. این پدیده برای سیاستمداران اعجاب انگیز بود که در دنیائی دوقطبی که تنها دو قدرت مسلط بر جهان وجود دارند، چگونه انقلابی از جنس دین اتفاق افتاده است؟
یادم هست در پاریس خبرنگاری از حضرت امام (ره) پرسید: «با توجه به این که رهبری، نیازمند دانش های مدرن است؛ آیا شما این دانش ها را برای رهبری مطالعه کرده اید؟» امام در پاسخ فرمودند: «من آنها را نخوانده ام و از این بابت خوشحالم. مکتب اسلام معارف لازم را برای تشکیل حکومت دارد.» این سخن امام واقعاً برای آنها اعجاب انگیز بود. پس انقلاب اسلامی حرکت بدیعی است که به مدل سرمایه داری و انقلاب های پارلمانتاریستی یا مدل مبارزات مسلحانه سوسیالیستی شباهتی ندارد، بلکه مدل جدیدی است که امام ابداع کردند و بعد هم الگوی مبارزات بعدی شد و شکل جدیدی پیدا کرد.
*به نظر شما امام برای رهبری چنین انقلاب بزرگی از چه خاصیت هایی برخوردار بودند؟
کارهای بزرگ نیازمند شخصیت های خاص و بزرگ است. بدیهی است که ایشان دارای شخصیت ممتازی بودند که چنین بار سنگینی روی دوششان قرار گرفت. من معتقد نیستم که ایشان برای خود تکلیف ایجاد کردند، بلکه این تکلیف به عهده ایشان قرار گرفت. همه این مساله را قبول دارند که امام برمبنای احساس تکلیف، این حرکت را شروع کردند. البته بار تکلیفی که بر دوش این فقیه قرار گرفت، متناسب با شانه ها و توانایی های ایشان بود. به اعتقاد بنده، فقهای دیگری که به این کیفیت وارد میدان نشدند، نباید می شدند، برای اینکه توان انجام آنرا نداشتند. بدین سبب انتخاب امام یک انتخاب الهی بود.
*آیا می توان ولایت فقیه را که مهم ترین میراث امام خمینی است بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی تلقی کرد؟
این انقلاب دستاوردهای با عظمت فراوانی داشته است. اگر منظورتان نظریه ولایت فقیه است، این یک نظریه ای است که در تاریخ فقاهت شیعه مسبوق به سابقه بوده است. اما اگر منظورتان تغییر مقیاس ساخت جامعه شیعه از پادشاهی به نظام ولایت فقیه است، باید اظهار داشت که بله، این دستاورد عظیم انقلاب اسلامی است. البته به نظر من هنوز کافی نیست تا آنرا دستاورد کاملی بدانیم، برای اینکه این نهضت، حرکت دامنه دار و پر استمراری است. به فرمایش حضرت امام، انقلاب ما مقدمه انقلاب جهانی اسلام به رهبری حضرت بقیه الله «ارواحنا فداه» است و ما در حقیقت ممهدون و زمینه ساز آن انقلاب جهانی هستیم. با این مبنا، انقلاب اسلامی هنوز تمام نشده است، بلکه تا اتصال به ظهور حضرت ادامه خواهد داشت.
مسئولین جمهوری اسلامی ایران، مثلاً در تراز ریاست جمهوری، باید در پی تحقق این ایده باشند. حضرت امام می فرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب مردم ایران محدود به ایران نیست، بلکه نقطه شروع انقلاب بزرگ اسلام به پرچمداری حضرت حجت «ارواحنا فداه» است که خداوند به همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر ظاهر قرار دهد.» (۱)
آنها می خواهند نظام جمهوری اسلامی مانند یکی از نظام های مادی باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهور آن باید تمام اهتمام و توان خودرا مصروف اداره مردم کنند، ولی معنایش این نیست که از هدف عظیم انقلاب اسلامی که ایجاد حکومت جهانی اسلام است غافل بمانند. از دید امام نباید به جهت اهداف کوچک از هدف بزرگ نظام که بسترسازی برای ظهور حضرت است باز ماند؛ چون خیانت به این ملت و خیانت به اسلام است.
انقلاب اسلامی در مرحله اول با نظام پادشاهی ۲۵۰۰ ساله و رژیم وابسته به نظام سلطه جهانی مواجه بود. حاکمان آن دوره، کشور را به سمت لیبرال دموکراسی می بردند و آنرا رسیدن به دروازه های تمدن بزرگ می نامیدند! در چنین موقعیتی حضرت امام پرچمدار عبور از این وضعیت شدند و جامعه شیعه را یک مرحله جلو بردند.
انقلاب اسلامی جوششی عظیم از متن جامعه اسلامیِ پیرو دوده (ع) و به تعبیر حضرت امام (ره) اسلام ناب محمدی (ص) است که مقابل تمامیت مدرنیته به پا خاسته است. من تئوریزه شدن تمدن انقلاب اسلامی در سه مرحله بعدی را در بیانات حضرت امام ندیده ام مرحله دوم بعد از انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، یعنی نظام مبتنی بر ولایت فقیه است که دستاوردی عظیم و بسیار متفاوت با حرکت های قبلی جامعه شیعه است. حضرت امام در مرحله اول بساط پادشاهی را جمع کردند و در مرحله بعد طرح جامعه شیعه و حکمرانی اسلامی را که در ادامه باید جامعه اسلامی را بسازد، پیش بردند. حضرت امام ماموریت ولایت فقیه را خیلی بیشتر از اینها می دانستند و می فرمودند در دوران معاصر، این مستکبرین هستند که استراتژی حاکم بر جهان را تعیین می کنند، در صورتیکه باید اسلام تعیین کند. حضرت امام معتقد بودند که ما باید به دنبال حکومت جهانی اسلامی باشیم، یعنی ظرفیت جامعه شیعی و ملت ایران و در کنار آنها ظرفیت دنیای اسلام را مستعد ایجاد یک حکومت جهانی و انقلاب اسلامی را نقطه جوشش این حرکت عظیم می دانستند.
امام در بیانیه سالروز ۱۵ خرداد می فرمایند: «من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می خواهم که از هیچکس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد مقابل فساد و فحشای سرمایه داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدم های اول مبارزه جهانی خود مقابل غرب و شرقیم.» (۲)
امام، زمانی که بیانیه پذیرش قطعنامه را دادند، فرمودند: «خدایا! این باب را به روی ما نبند. ما هنوز در میانه راهیم.»
بنابراین نخستین دستاورد این حرکت بزرگ در مرحله اول پس از پیروزی، جمع کردن نظام سلطنتی بود که به نظرم در زمره کرامت های حضرت امام است؛ برای اینکه فرهنگ پادشاهی در کشور ما فرهنگ راسخ و ریشه داری بود. ما حتی امامزاده های خودمان را هم شاهزاده می نامیدیم که حاصل فرهنگ شاهنشاهی بود. امام این شجره خبیثه را از ریشه در آوردند. حرکت عظیمی که حضرت امام شروع کردند، در مرحله اول پیروزی بر نظام پادشاهی و سپس مرحله تثبت نظام بود. پس تحقق نظام مبتنی بر ولایت فقیه، دستاورد عظیم حرکت حضرت امام است که در ادامه تبدیل به حکمرانی اسلامی می شود که تأثیر آن از دید ایشان فراتر از مرزهاست.
*بعد از رحلت امام خمینی، حضرت آیت الله خامنه ای در جایگاه ولایت فقیه قرار گرفتند. ارزیابی شما از نقش ایشان در ادامه نهضت امام خمینی و اهداف انقلاب چیست؟
از نگاه حضرت آقا پیروزی انقلاب اسلامی شروع عصر جدیدی است. این انقلاب داعیه مبارزه با عصر روشنگری غرب را دارد که با صدای بلند با دین مخالفت می کند. بعضی ها می گویند غرب سرمایه داری مخالف دین نیست که البته کاملاً اشتباه می کنند. متاسفانه در ایران هم امثال مهندس سوداگر چنین تفکری داشتند. آقای سوداگر در کتاب «راه طی شده» می گوید دین همان چیزی است که الان غرب دارد به آن عمل می کند. حضرت آقا معتقدند عصر حاضر، عصر حاکمیت فرهنگ مادی بر جهان است و این تفکر طبیعتاً بر کشورها و فرهنگ های دیگر هم تأثیر می گذارد. از منظر حضرت آقا مسئله مستحدثه ما تمدن، عصر و دوران جدیدی با ایدئولوژی، مکتب و فلسفه خاص خود است. مسئله دوران ما همان مسئله عصر روشنگری است که تمدنی مبتنی بر ایدئولوژی مادی با فلسفه های پشتیبان بود و بعدها با انقلاب های علمی و صنعتی تحقق عملی پیدا کرد. با چنین تمدنی که سایه اش را بر سبک زندگی انداخته است، باید مقابله عملی کرد و این امر بر عهده انقلاب اسلامی است.
انقلاب اسلامی جوششی عظیم از متن جامعه اسلامیِ پیرو دوده (ع) و به تعبیر حضرت امام (ره) اسلام ناب محمدی (ص) است که مقابل تمامیت مدرنیته به پا خاسته است. من تئوریزه شدن تمدن انقلاب اسلامی در سه مرحله بعدی را در بیانات حضرت امام ندیده ام. البته در زمان ایشان، دو مرحله محقق شدند که عبارتند از پیروزی بر نظام سلطنتی و سپس عبور انقلاب از مرزهای جغرافیایی به کل جهان و ایجاد یک نظام اسلامی. ولی ندیده ام که حضرت امام مراحل بعدی را تئوریزه کرده باشند؛ ولی حضرت آقا این کار را که شامل سه مرحله دولت سازی، جامعه اسلامی و تمدن سازی است، تبیین کرده اند. مقصود حضرت آقا از دولت سازی، دولت به مدلول قوه مجریه نیست، بلکه مجموعه نظامی است که در آن حکمرانی اسلامی محقق شود. رهبری به الزامات این نظام شامل نرم افزاری و سخت افزاری آگاهی دارند و می دانند که باید نیروی انسانی متناسب با این نظام تربیت شود.
بنابراین تقابل با دوران روشنگری در گرو ایجاد یک عصر جدید است. حضرت امام این عصر را که با انقلاب اسلامی آغاز می شود و مرحله بعدی آن ساخت نظام اسلامی است، ایجاد کردند و قانون اساسی ای متفاوت با قانون اساسی کشورهای سوسیالیستی و سرمایه داری را شکل دادند. رهبر انقلاب هم سه مرحله بعدی یعنی دولت سازی، حکمرانی اسلامی و جامعه اسلامی را که نهایتاً به تمدن اسلامی منتهی می شود، مدیریت کردند.
یکی از خدمات حضرت آقا ایجاد زیرساخت های حکومت اسلامی است و ایشان در این راستا کمک شایانی به شکل گیری نهضت نرم افزاری و بحث کرسی های نظریه پردازی و علوم انسانی اسلامی کرده اند. یکی دیگر از خدمات حضرت آقا محافظت از انقلاب اسلامی در مقابل استحاله شدن و فاصله گرفتن از اهداف اصلی است. ایشان با تئوریزه کردن انقلاب اسلامی، آنرا از افتادن در دام اشرافیت و خوی پادشاهی نجات دادند. رهبریِ چنین نظامی، نیازمند فرد توانمندی است که در این مقیاس می اندیشد و اراده ای پولادین متناسب با این مقیاس دارد.
رهبری با ارائه مراحلی پنجگانه، انقلاب اسلامی را در مقیاس عصر جدید در مقابل عصر روشنگری قرار داده و با هوشیاری پیش برده اند. ایشان به خوبی می دانند که حرکت های بزرگ برای رسیدن به نتیجه، زمان می برند. بنابراین هم با دولت ها مدارا می کنند، برای اینکه می دانند در کنار کارهای روزمره دولت ها، کار بزرگ تری به عهده انقلاب اسلامی است و این انقلاب با ظرفیتی که دارد، از این دولت ها عبور می کند.
متاسفانه دولت ها تا کنون هم تراز انقلاب اسلامی نبوده و لطمه هایی را به انقلاب اسلامی وارد آورده اند. دوره سازندگی درکشور، دوره لیبرالیسم اقتصادی بود. دولت اصلاحات به سمت گسترش لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی رفت و اسم این کار را اصلاحات اساسی گذاشت. اینها در همان سال اولی که روی کار آمدند گفتند که قانون اساسی باید عوض و اصول غیر دموکراتیک آن حذف شوند. آنها تصور می کردند ظرفیت انقلاب اسلامی تمام شده است، اما بعد از هشت سال شکست خوردند.
بنابراین جوشش انقلاب اسلامی ارتباطی به رییس جمهورها ندارد، بلکه یک حرکت عظیم الهی است که از رییس جمهورها و دولت ها عبور می کند. آقا هم چندان سر به سر دولت ها نمی گذارند، چون انقلاب اسلامی ترمز آنها را کشیده است. اینها می خواستند انقلاب اسلامی را استحاله کنند، اما نتوانستند و انقلاب اجازه نداد دولت ها فرمان آنرا به دست بگیرند. تقریباً هم دولت هایی که روی کار آمدند با سیاست های کلی انقلاب اسلامی همراهی نکردند و مشغول کارهای دیگری شدند، ولی نتوانستند مسیر انقلاب را تغییر بدهند و این فقط حاصل ظرفیت انقلاب اسلامی و ظرفیت رهبری بود. بدین سبب رهبری با تئوریزه کردن انقلاب، آنرا در مقابل چالش های بزرگ جهانی شامل منافقین دنیای اسلام و کشورهای عربی و داعش و چالش های داخلی غرب گراها و منافقین حفظ کردند.
*پس به نظر شما ابتکار رهبری، تئوریزه کردن انقلاب به شکل منسجم است؟
ادعای من این است که آقا انقلاب را به شکلی مفصل و در پنج مرحله تئوریزه کردند. حضرت امام، انقلاب اسلامی را به این شکل تئوریزه نکرده بودند. آقا با یک نگاه درجه دوم انقلاب را تئوریزه می کنند و می گویند امام انقلاب را تا اینجا آوردند و از این به بعد را ما باید جلو ببریم. ایشان در بیانیه گام دوم می فرمایند: «راه طی شده فقط قطعه ای از مسیر افتخارآمیز به سمت آرمان های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدان های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین المللی و نیز در عرصه های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه های خودرا به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه ها و عبرت های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.» (۳)
بر همین اساس ایشان در دیدار با دانشجویان، هرجا که جوان ها اظهار می دارند که این اشکال ها وجود دارند، می فرمایند این شما هستید که باید مشکلات را حل کنید.
*به نظر شما هم اکنون مهم ترین چالش فراروی انقلاب چیست و انقلاب باید از کدام مرحله عبور کند؟
به اعتقاد من انقلاب اسلامی باید از مرحله جنگ رسانه ای دشمن عبور کند. اینک مرحله تولید نباء است. ما از جنگ نظامی دشمن عبور کردیم و دشمن می داند که نمی تواند ما را با حرکت نظامی نابود کند. دشمن دو بار با ما جنگید. یک دفعه در مقیاس منطقه، که همه کشورهای منطقه را بوسیله صدام در جنگ عراق مقابل ما تحریک کرد و بار دیگر بوسیله داعش، جنگی جهانی را مقابل ما به راه انداخت و شکست قاطع خورد. دشمنان هفت هزار میلیارد خرج کردند، ولی هر روز ضعیف تر شدند و ما قوی تر شدیم. پس ما از جنگ نظامی عبور کردیم.
جنگ دوم جنگ دیپلماتیک است که از آن نیز عبور کرده ایم. دو دهه است که داریم مذاکره می نماییم و آنها نتوانسته اند ما را در مذاکره شکست بدهند. اگر کسی هوشیار باشد، با نگاهی به صحنه مذاکره درمی یابد که ما بزرگ ترین قدرت جهانیم. پنج قدرت برنده جنگ جهانی در یک طرف نشستند و خواستند ما را مهار دیپلماتیک کنند و نتوانستند. من تردید ندارم که ما بزرگ ترین قدرتیم. این قدرت بزرگ را که یک رییس جمهور لیبرال نمی تواند نابود کند. فقط شاید بتواند پیروزی را به تأخیر بیندازد.
یکی از خدمات حضرت آقا ایجاد زیرساخت های حکومت اسلامی است و ایشان در این راستا کمک شایانی به شکل گیری نهضت نرم افزاری و بحث کرسی های نظریه پردازی و علوم انسانی اسلامی کرده اند. یکی دیگر از خدمات حضرت آقا محافظت از انقلاب اسلامی در مقابل استحاله شدن و فاصله گرفتن از اهداف اصلی است ما هم اکنون در حال عبور از مرحله جنگ اقتصادی هستیم و باید ابزارهای دشمن را کُند و سپس نابود نماییم. ما در مرحله خبرسازی نباء هستیم. به تعبیر ادبیات دینی، مرحله نباء فاسق است. در سوره حجرات در این زمینه بحث شده است. به نظر من، فضای مجازی محیط نجوای شیطان است. من کل رسانه های غرب را محیط نجوای شیطان می دانم. ارتباط لسانی ای که مدیریتش در دست آنهاست، حیطه نجوای شیطان است. آنها حتی اگر به شما هم اجازه گفت و گو هم بدهند، مادامی که مدیریت و ولایت این فضا با آنهاست و دست شما نیست، محیط نجوای شیطان است.
ما الان در این مرحله گرفتاریم و اگر ملت بزرگوار ما ظرفیت عبور از آنرا نداشته باشد، پیروزی اش عقب می افتد. پیروزی در فضای مجازی نیازمند بلوغ فکری مردم است. مردم ایران پس از هشت سال مذاکره به عمق سخنان رهبری پی بردند که آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند و نباید به نباء فاسق و رسانه های جهانی گوش داد. اگر ان شاءالله این ظرفیت شکل بگیرد که باید از رسانه های جهانی عبور کرد، حرکتمان تسریع خواهد شد.
*به نظر شما رمز موفقیت رهبری در چیست؟
من معتقدم خدای متعال ایشان را برای این ماموریت ساخته است. دوران جوانی ایشان را ببینید که چه امتحان های بزرگی را از سر گذراندند. مطالعات ایشان در اسلام شناسی یک نگاه اجتماعی است و ایشان به دنبال تحقق دین در جامعه هستند. حضرت آقا اسلام را با رویکرد اجتماعی و پژوهشی می فهمند و سال ها روی سیره دوده کار کرده اند. من یک وقتی کتابی از ایشان دیدم با عنوان «بر تبعید» که روایتی است از تبعید ایشان در ایرانشهر و جیرفت. در آن کتاب آمده که ایشان در تبعید نبودند، بلکه بر تبعید بودند. ایشان یک وقتی به خرمشهر تبعید شده بودند و در آنجا سیل آمده بود. در آنجا امامت امت را به دست گرفتند و با کمک اهالی توانستند جلوی سیل را بگیرند و کمک های مردمی را درمیان چادرها تقسیم کنند. ایشان روزی پس از اتمام کار، نصف شب به خانه می آیند و می بینند چند بسته غذا در خانه است. از اهالی خانه جویا می شوند و آنها می گویند اینها مال خودمان است. ایشان می گویند اینها مال ما نیستند. ما غذای ساده داریم. بسته های غذایی را بر می دارند و در بین چادرها تقسیم می کنند. پیداست که خدا چنین کسی را رهبر می کند. بدین سبب خدای متعال ایشان را به لحاظ اندیشه ای و به لحاظ کارآمدی کامل کرده است.
رهبر معظم انقلاب جزو روشنفکران پیش از انقلاب به حساب می آیند. ایشان به یکی از روشنفکران فرموده بودند: «می دانید فرق ما و شما چیست؟ ما با هم وارد دوران روشنفکری شدیم، ولی ما عبور کردیم و شما ماندید.» روشنفکران بنابراین است که ایشان را قبول دارند و نمی توانند انکار کنند. به نظرم امام با هوشیاری تمام، ایشان را در سایه حفظ کردند و با امتحان های دشواری که در موقعیت های مختلف از ایشان گرفتند همچون همکاری با آقای میرحسین موسوی که حضرت آقا به رغم بی علاقگی و فقط به خاطر دستور امام با او همکاری کردند به توانائی های حضرت آقا پی بردند و ایشان را برای مسئولیت سنگین رهبری شایسته دیدند. تقوای رهبری، تقوای امام جماعت و حتی تقوای قاضی القضات نیست، بلکه بسیار بالاتر از اینها و تقوای متکی به خداست که سبب می گردد رهبری از تهدیدهای دشمن نترسد و تطمیع دشمن منحرفش نکند.
*درباره خاصیت های معنوی رهبر معظم انقلاب و خصوصاً توجه شان به حضرت ولی عصر (عج) توضیح بفرمایید.
رهبر معظم انقلاب جایگاه خودرا بعنوان نیابت عامه درک می کنند. نیابت عامه یعنی منصب منسوب به حضرت که ایشان آنرا برای اداره جامعه شیعی ایجاد کردند؛ کما این که منصب فقاهت و مرجعیت منصبی است که به تدریج و با هدایت امام زمان (عج) در جامعه شیعه شکل گرفته است.
از سوی دیگر حضرت آقا و امام مورد عنایت حضرت ولی عصر «عج» هستند. آیت الله مظاهری می فرمودند: «امام در جلسه ای خصوصی به اینجانب فرمودند من معتقدم که این انقلاب را‏‎ ‎‏از ابتدا تا کنون دست قدرت الهی که فوق تمام دست هاست به اینجا آورده است و همان‏‎ ‎‏یدالله هم این انقلاب عظیم را حفظ می فرماید.» حضرت آقا در یکی از خاطراتشان می گویند: «در یکی از سال ها ‎قبل از سال جدید با تعدادی از آقایان خدمت امام بودیم و از ایشان تقاضا کردیم‏‎ ‎‏در یکی از روزهای عید دیداری با مردم داشته باشند، اما ایشان نپذیرفتند. دو سه روز پس از عید، قلب ایشان ناراحتی پیدا کرد که فوراً رسیدگی و خطر برطرف شد. وقتی من خدمتشان‏‎ ‎‏رسیدم، به ایشان گفتم: «چقدر خوب شد شما ملاقات با مردم را قبول نکردید، چون با‏‎ ‎‏توجه به بیماری تان نمی توانستید دیدار را انجام دهید و این مساله انعکاس بدی در دنیا پیدا می کرد‏.» امام فرمودند: «آن طوری که من فهمیده ام از اول انقلاب تا حالا مثل این که یک‏‎ ‎‏دست غیبی ما را در همه کارها هدایت می کند.»
روشن است کسی که به خدا توکل کند، خدا از او حمایت می کند. من معتقدم که منصب مرجعیت و منصب ولایت یک منصب حقیقی است و در عالم حافظی دارد.
*مسئله‌ی عدالت همچون مطالبی است که همیشه رهبر معظم انقلاب برآن تاکید داشته اند. جنابعالی راه های دستیابی به نقطه مطلوب در این حوزه را چه می دانید؟
یکی از بشارت های مهم همه انبیا، عصر ظهور عدالت است. شما نمی توانید در باره عدالت مسامحه کنید و باید با تمام جدیت به دنبال تحقق عدالت باشید. ما در عدالت نیازمند نظریه جامعی هستیم. فضای این عدالت جامع، درگیری تام با مکاتب رقیب است. بنابراین تحقق عدالت نیازمند ساختارهای قدرت است. بدون حاکمیت و حکومت نمی توان عدالت اجتماعی را محقق کرد. برای تحقق عدالت، نیروی انسانی کارآمد لازم است. این که آقا می فرمایند: پس از برقراری نظام اسلامی، باید دولت اسلامی تشکیل گردد، یعنی حکمرانان باید در حکمرانی شان عادل باشند و عدالت ابتدا باید در خود آنان ظهور و بروز پیدا کرده باشد. در مقیاس حکمرانی، نظریه عدالت و ساختارهای مناسب و در اجرا، نیروی انسانی عادل لازم است. تحقق عدالت اسلامی نیازمند زیرساخت های مناسب می باشد. یکی از این زیرساخت ها خود انقلاب اسلامی و دیگری نظام اسلامی و دستگاه ولایت فقیه است. ابتدا باید انقلاب کنید و نظام بسازید و بعد آرام آرام به سمت حکمرانی اسلامی بروید. بدین سبب چاره اساسی، تئوریزه کردن عدالت در مقیاس حکومت و حکمرانی اسلامی و سپس تربیت نیرویی است که هم عدالت را باور داشته باشد و هم خود متصف به عدالت اسلامی باشد. با این روش ساختارها اصلاح و عدالت محقق می شود.
*در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم. از دید شما رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی باید چه خصوصیت هایی داشته باشد؟
با توجه به اهمیت انتخابات چند نکته را یادآور می شوم. یکی از نکات مهم در بحث انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب فردی شایسته با مقیاس حرکت انقلاب اسلامی در مقیاس عصر ظهور است. رییس جمهور باید در مقام نظر و عمل، متعهد به حرکت انقلاب اسلامی باشد و بتواند انقلاب اسلامی را در سطحی که رهبری فرمودند اداره و با گام هایی که در بخش سازندگی بر می دارد، کشور را به تمدن اسلامی نزدیک کند. نکته دیگر این که اگر کاندیدایی در خود این شایستگی را نمی بیند و نمی تواند کشور را به سمت عصر ظهور ببرد، نباید نامزد انتخابات شود. این نکته ای است که هم رهبری و هم امام بر آن تاکید دارند. امام می فرمایند: «اگر مسئولان جمهوری اسلامی به فکر ایجاد حکومت جهانی امام زمان «عج» نباشند، خائن و خطرسازند حتی اگر به مردم خدمت کنند.»
نکته دیگر این که باید کوشش کرد تا یک رییس جمهور انقلابی در تراز انقلاب اسلامی انتخاب گردد که قلباً معتقد به حرکت تمدنی باشد و بسترها را برای زمینه های ظهور فراهم آورد و در مقام عمل حقیقتاً به دنبال تحقق عدالت باشد. حضرت آقا در باره شرایط ریاست جمهوری می فرمایند: «هر کسی که به دنبال سعادت کشور است رییس جمهوری را می خواهد که باکفایت، مدیر و مؤمن باشد که اگر بی ایمان بود، نمی گردد به او اعتماد کرد. آدم بی ایمان، سرانجام کشور و منافع آن و مردم را می فروشد. پس باید باایمان، عدالت خواه و ضد فساد باشد. رییس جمهور باید به مفهوم واقعی کلمه به دنبال اجرای عدالت باشد، با فساد مبارزه کند و عملکرد انقلابی و جهادی داشته باشد. با عملکرد اُتوکشیده نمی گردد کار کرد. برای حل این همه مسائل اساسی کشور، یک حرکت جهادی و انقلابی لازم است.» (۴)
بدیهی است که عدالت خواهی با درک عظمت انقلاب اسلامی و ایمان به گفتمان عصر ظهور محقق می شود. چنین رییس جمهوری در تراز انقلاب اسلامی است. بدین سبب کاندیدای ریاست جمهوری علاوه بر توانایی در اداره کشور باید به مبانی انقلاب نیز معتقد باشد و اگر این شرایط را نداشته باشد، فرد شایسته ای نیست.
در انتخابات پیش رو، بی شک دشمن از ابزار جنگ رسانه ای برای تقویت جریان های غرب گرا در داخل کشور استفاده خواهدنمود. ما از امام راحل یاد گرفته ایم که آمدن هر کاندیدایی که امپراتوری های رسانه ای دشمن معرفی کنند، یقیناً به نفع جبهه انقلاب اسلامی نخواهد بود.
*از نگاه شما نقش شهید سلیمانی در پیشبرد اهداف چه بود؟
فتوحات اسلامی به دست سردارانی چون شهید سلیمانی واقع می شود که چهل سال در لبه مرگ راه رفتند و با روحیه شهادت طلبی، هر روز خودرا در معرض خطرهای بزرگ تری قرار دادند. سردار سلیمانی به تعبیر رهبر بزرگوار، بارها و بارها مرگ را تجربه نمود. من که سوریه نرفته ام، ولی آنهایی که رفته اند وقتی صحنه درگیری سوریه را تعریف می کنند، آدم می فهمد استوار قدم زدن یک فرمانده بزرگ جنگ روی آن بلندی ها یعنی چه؟
در عرصه اقتصادی هم سردارانی از این جنس می توانند فتوحات بزرگ را رقم بزنند و اگر از این جنس نباشند، فتحی واقع نمی گردد. مردم بزرگوار ایران باید بدانند همانطور که فتوحات نظامی به دست سرداری چون شهید سلیمانی می شدند، فتوحات اقتصادی هم باید به دست یک فرد انقلابی که سرش را به خدا سپرده، شهادت طلب، زاهد و فارغ از تعلقات دنیایی است، واقع شوند. عدالت اسلامی با دست کسی که تعلقات دنیایی داشته باشد، محقق نمی گردد.
منظور من افراد خاصی نیست، ولی این را می فهمم که فتوحات اسلامی حساب و کتابی دارند. کسی که به زندگی اشرافی خو گرفته، نمی تواند فتحی را رقم بزند. به نظر من برای ثروت مسئولین باید سقف خاصی را در نظر گرفت تا کسی که ثروتش از حدی بالاتر است، نتواند رییس جمهور و وزیر و وکیل شود. معنا ندارد که چندین وزیر در دولتی؛ بالای هزار میلیارد سرمایه داشته باشند. اینها قبلاً این ثروت را نداشتند و همه را در همین دوران اسلامی جمع کردند؛ پس نباید پست بگیرند و رییس جمهور مردمی بشوند که کثیری از آنها در اولیّات و بدیهیات زندگی شان در مانده اند.
مشهور است که مرحوم علامه حلّی، فقیه و متکلم شیعه قرن هشتم در منزلش چاهی داشت که از آن استفاده می کرد، اما زمانی که ‏خواست مسائل مربوط به آب چاه همچون این که آیا آب چاه قبول نجاست می کند یا مانند آب جاری است و با ملاقات با نجاست، نجس نمی گردد را بررسی کند، اول فرمان داد چاهی را که در منزل خودش بود پر کردند، سپس مشغول بررسی این مسئله شد، چون بیم از آن داشت که مبادا این مساله در رأی و فتوای او که کاشف از حکم شارع است، تأثیر بگذارد. چطور می شود وزیری بالای هزار میلیارد ثروت داشته باشد و در بررسی مناسبات و مسائل وزارتخانه اش، ثروت خودرا در نظر نگیرد؟ بدیهی است که چنین فردی نمی تواند به زیردستانش توجه کند.
امام می فرمایند: «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رییس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می شود.» (۵)
کسی که ثروتش از حدی بالاتر است به درد مناصب حکومتی جمهوری اسلامی نمی خورد و به فرمایش امام نمی تواند حال و روز دیگران را دریابد. خاصیت اعیانیت و اشرافیت و به اصطلاح رفاه این است که خوف از دست دادن مقام و لطمه ‏ خوردن به اشرافیت موجب می ‏شود که فرد نسبت به زیر دست‏ ها ظالم و در مقابل بالادستی ‏ها توسری خور باشد.
*تحلیل شما از این جمله رهبر معظم انقلاب که: «من آینده را در همه زمینه ها روشن می بینم» چیست؟
عرض کردم که امام معتقد بودند مأموریتی به این ملت سپرده شده و امتی که ۱۴۰۰ سال با بنی امیه و بنی عباس درگیری داشته، اینک دارای ظرفیتی شده اند. این مردم به مرحله ای رسیده اند که از منظر حضرت آقا این ظرفیت را دارند که ان شاء الله «ممهدون للمهدی» باشند. ایشان معتقدند ملتی که چنین ظرفیتی دارد با این فراز و فرودها شکست نمی خورد.
*به نظر شما مردم ایران در مقایسه با ملت های دیگر چگونه امتی هستند؟
مردم ایران، ملت رشیدی هستند که در ضمن این سال ها واقعاً بارسنگینی را به دوش کشیده و از امتحانات مختلفی سربلند بیرون آمده اند. این مردم به تعبیر امام راحل از مردم زمان حجاز بهترند. ایشان در این زمینه می فرمایند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی (ع) می باشند.» (۶)
برخی ادعا می کنند که دینداری در ایران کاهش پیدا کرده، درحالی که به نظر من ضریب دینداری به شدت ارتقاء یافته است. فاکتورهای تعیین دینداری کدامند؟ به نظر من اصلی ترین شاخص این است که ملتی پرچم دفاع از مکتب حق را در دست بگیرد، پای این مکتب بایستد و زیر بار فشارهای سنگین، مقاومت کند. در روایات آمده است که معیار، همراهی با دوده «ع» است. بدین سبب اگر کسی با امیرالمومنین «ع» همراه باشد، اگر در جاهایی خطا هم بکند، مشمول عفو الهی واقع خواهد شد، ولی اگر از امیرالمومنین «ع» جدا شود، تمام عمر هم که نماز بخواند، جهنمی است. یعنی کسی که طرفدار ولی حق است، پای ولی می ایستد و فراز و فرودها و سختی ها را تحمل می کند، مؤمن و اهل نجات است. با این شاخص، مردم ایران واقعاً مومن ترین مردم تاریخ نیستند؟ چهل سال است که شرق و غرب و دنیای مدرن شامل مارکسیست ها و سوسیالیست ها و سرمایه داری در مقابل این مردم صف کشیده اند و فشارهای طاقت فرسایی را به آنها وارد می کنند. تحریم های دشمن مقابل ملت ایران در تاریخ بی سابقه است.
هفده هجده سال قبل، یکی از جامعه شناسان دوره پهلوی در مقاله ای نوشت: فشارهایی که دنیای غرب در طول بیست و پنج سال بر جمهوری اسلامی آورد از کل فشارهایی که بلوک غرب در چهل سال جنگ سرد به بلوک شرق آورد، بیشترند. البته جنگ رسانه ای را هم باید اضافه کرد. با وجود همه این سختی ها ملت با قدرت تمام مقاومت کرد و پرچم مبارزه را به دست گرفت. این شاخص سنجش ایمان مردم ایران است.
بدیهی است که ایمان را نمی توان در خلاء سنجید، بلکه ملت ایران را باید با دیگر ملت ها مقایسه کرد و درجه‌ی تقوای افراد را باید برمبنای سختی ها و فشارها سنجید. مقایسه تقوای افراد برمبنای فشارهای شیطان و برمبنای سر بلندی آنان در امتحان ات الهی است. خداوند متعال، افراد را برمبنای سعه وجودی و مقدار ظرفیتی که دارند امتحان می کند. صحنه امتحان دکترا، صحنه امتحان کلاس اول ابتدایی نیست.
دشمنان فشار آوردند تا مردم را به فساد و بی تقوائی بکشانند و از دین جدا سازند، اما با همه این تلاش ها نتوانستند به اهداف خود برسند و درحیرت مانده اند که چرا مردم ایران از مقاومت خسته نمی شوند؟! آنها هر سال فروپاشی جمهوری اسلامی را پیش بینی می کنند. «مک کین» سناتور آمریکایی که سال ها آرزو داشت سرنگونی نظام ایران را ببیند، در آستانه نوروز ۹۶ طی یک سخنرانی در تالار «کندی» مجلس سنای آمریکا که میزبان کنفرانسی تحت عنوان «دولت جدید آمریکا و گزینه های سیاست در قبال حکومت ایران» با حضور سناتورهای ارشد و نمایندگان معارضان ایران همچون سازمان منافقین بود، گفت به شما قول می دهم که روزی در میدانی در تهران خواهیم بود، اما عمرش به سر آمد و در ۲۰۱۸ درگذشت و به مفهوم واقعی کلمه، این آرزو را به گور برد.
این فضای موردنظر دشمن است. به نظر من، در این فضای فشار جوانان متدین و مؤمن ایران تسلیم نخواهند شد و پرچم مقاومت را بر زمین نخواهند نهاد. حتی در بخش تقوای شخصی هم فشار دشمن خیلی بالاست، اما جوانان ایران با وجود تمام مشکلات و فشارها همچنان استوار ایستاده اند.
*به نظر شما دلیل مقاومت ملت ایران درمقابل فشارهای دشمن چیست؟
پیروی از مکتب دوده «ع». هر بار که شیطان یک قدم آنها را عقب می راند، امام حسین (ع) دستشان را می گیرد و آنها را به سمت دین باز می گرداند. امام رضا «ع» فرمودند: «ای پسر شبیب! اگر برای حسین «ع» گریه کنی، بمحض این که اشکت بر گونه‏ هایت روان شود، خدا هر گناهی را که کرده ای، از خرد و درشت و کم و بیش می آمرزد.»
دهه محرم که می آید واقعاً همه جوان ها پالایش می شوند؛ دل هایشان به سمت امام حسین «ع» بر می گردد و قلوبشان تطهیر می شود. ماه های محرم و رمضان، ماه های سازندگی و تقویت ملت هستند. بنابراین است که دشمن دائماً تلاش می کند تجمعات عاشورایی و معنوی و زیارت کربلا را تعطیل کند. به اسم احیای صنعت گردشگری، راه سفر به کشورهای دیگر را باز می گذارند، اما راه کربلا را می بندند! در دولت فعلی سفر به ترکیه به شکل مفصلی ادامه داشت، ولی رفت و آمد به کربلا تعطیل شد. مسئول چنین رفتارهایی خود رییس جمهور است. دشمن می داند که اربعین باید تعطیل بشود و صنعت گردشگری و گردش در اروپا باید گسترش پیدا کند تا بتواند در اجرای برنامه سکولاریزاسیون در ایران موفق شود و جمهوری اسلامی با غرب ببندند و کشور به سمت توسعه مدل غربی برود. متاسفانه تفکر غرب باوری در این مسئولین ریشه عمیقی دارد. ما نمی گوییم راه ترکیه بسته بشود، ولی مردم با ضوابطی که همه کشورها دارند بروند. اما این که شما راه کربلا را ببندید و توریسم را به این شکل گسترش بدهید، شیطنت است.
به هرحال ما در دنیایی زندگی می نماییم که برخی به سمت زیارت امام حسین «ع» می روند و تربیت یافته و تبلور انسان عصر ظهور و آماده شهادتند و برخی شیفته غرب و تبلور انسان دنیای مدرن هستند. این کشکمش ایمان و کفر همیشه ادامه خواهد داشت.
پی نوشت ها
۱. صحیفه امام خمینی؛ ج ۲۱؛ ص ۳۲۷
۲. همان
۳. ۲۲/۱۱/۹۷
۴. ۱/۱/۱۴۰۰
۵. صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۳۷۶
۶. صحیفه امام ج ۲۱، ص ۴۱۰

1400/03/15
12:44:10
5.0 / 5
1145
تگهای خبر: اجتماعی , انسانی , بیماری , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ