رشد دلال پروری در گردشگری سلامت

رشد دلال پروری در گردشگری سلامت

به گزارش پرسی بلاگ معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نقاط ضعف كشور در حوزه گردشگری سلامت، اظهار داشت: گاهی بعضی از پزشكان به صورت انفرادی به خارج از كشور می روند و مریض می بینند این درحالیست كه ما باید بیمار را به داخل كشورمان بیاوریم و به او خدمات دهیم.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر قاسم جان بابایی در اولین نشست مشترك بیمارستان های دارای مجوز IPD و مدیران عامل شركت های تسهیل گر دارای مجوز از وزارت بهداشت، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و جان باختن برخی از هموطنان مان در حادثه سقوط هواپیمای اوكراینی اظهار داشت: در بحث گردشگری سلامت ما نسبت به كشورهای رقیب مان عقب ماندگی هایی داریم. هند و تركیه دو كشوری هستند كه در این منطقه به سرعت در جهت جذب توریست كار می كنند و سالانه بیشتر از سه برابر ما می توانند در این عرصه منابع جذب كنند این درحالیست كه ظرفیت ها و جایگاه ما از نظر دسترسی جغرافیایی در حوزه گردشگری سلامت بسیار بیشتر است البته از نظر مسائل رفت و آمد ممكنست مانند آنها نباشیم اما نتوانستیم از پتانسیل های جذابی كه كشور ما در این عرصه دارد، استفاده نمائیم.
رشد دلال پروری در حوزه گردشگری سلامت
وی اضافه كرد: نگرانی جدی كه در وزارت بهداشت داریم و به صورت هفتگی بطور جدی درباره آن صحبت می نماییم این است كه بحث گردشگری سلامت را سامانه ای نماییم. باید توجه كرد كه یك سمت بحث گردشگری سلامت در كشور دلالی و دلال پروری است كه می تواند این صنعت بسیار آبرومند را خدشه دار كند. باید توجه كرد كه پزشكی ایران همواره مورد احترام دنیا بوده است، چه از جهت پزشكانی كه در خارج از كشور پذیرفته می شوند و چه از جهت بیمارانی كه برای درمان وارد كشور می شوند. این مباحث برای پزشكی كشور، حیثیتی محسوب می شوند كه متاسفانه در چند سال اخیر به سبب رشد دلال پروری در حوزه گردشگری سلامت خدشه دار شده است كه سبب شده نه تنها منابع به درستی وارد كشور نشود بلكه به حیثیت پزشكی این كشور خدشه وارد شود كه لطمه و هزینه این اتفاق بسیار بالاست و برگشت به شرایط اولیه بسیار دشوار می شود.
ابلاغ بخشنامه شركت های تسهیل گر گردشگری سلامت از طرف وزارت بهداشت
نقش كلیدی بیمارستان های خصوصی در جذب بیماران خارجی

جان بابایی افزود: بر همین مبنا طبق صحبت هایی كه شد، قرار بود سامانه ای در این عرصه راه اندازی شود كه خوشبختانه بخشنامه ای تحت عنوان شركت های تسهیل گر ابلاغ گردید و به سرعت در حال گسترش در دانشگاه ها و استانها است. در عین حال بیمارستان ها هم بعنوان جایی كه نقشی كلیدی در جذب گردشگران دارند، شرایط شان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است، اما واقعیت این است كه دانشگاه ها و وزارت بهداشت خودشان تسهیل گرند، اما متولی و صاحبان پروسه بیمارستان ها هستند. تلاش ما این است كه بیمارستان هایی كه در این عرصه فعالیت می نمایند، به جایگاهی برسند كه خودشان توریست بیاورند و وزارت بهداشت فقط موانع كار آنها را رفع و ساماندهی كند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه با روسای دانشگاه هایی كه مجوز گردشگری سلامت دارند، بارها جلساتی را برگزار كرده ایم، اظهار داشت: بیمارستان ها در این عرصه بخش خصوصی را بعنوان رقیب نبینند بلكه تمام تلاش وزارت بهداشت در كنار سازمان نظام پزشكی این است كه این حوزه را تقویت كند. در عین حال دانشگاه های ما مكلفند كه شرایطی را فراهم آورند تا بخش خصوصی بیشتر در این عرصه بیمار بگیرد البته نه اینكه در بخش دولتی مان چنین ظرفیتی نداشته باشیم بلكه وظیفه حاكمیتی ما در بخش دولتی در درجه اول این است كه به مردم خودمان خدمات ارائه دهیم و غفلتی در ارائه خدمت به مردم اتفاق نیفتد بدین سبب تلاش ما این است كه بخش خصوصی در این عرصه ساماندهی شده و رشد كند و بتواند به درستی بیمارپذیری كند.
لزوم تعیین مدیرانِ مستقلِ گردشگری سلامت در بیمارستان ها
جان بابایی با اشاره به اینكه بیمارستان های دارای مجوز IPD شرایط بهتری پیدا می كنند، اظهار داشت: باید بررسی نماییم كه در این عرصه چه نواقصی داریم. طی مدتی كه جلساتی را در این عرصه برگزار كردیم، دریافتیم كه نقاط ضعفی داریم. مهم ترین نقطه ضعف ما این است كه در بسیاری موارد مدیر مستقلی برای این كار نداریم. گردشگری سلامت یك مگاپروژه است و یك بیمارستان خصوصی یا دولتی كه برای گردشگری سلامت برنامه دارد، نمی تواند مدیر مستقلی برای پیشبرد آن نداشته باشد. اگر مدیر فعلی بیمارستان بخواهد همزمان هم كارهای روزمره بیمارستان را انجام دهد و توریست خارجی را مدیریت كند، امكان پذیر نیست. این مساله یك پروژه است و هر بیمارستان باید مدیر مستقلی را برای این پروژه قرار دهد كه كار هماهنگی با شركت های تسهیل گر، پذیرش بیمار، مدیریت بیمار در بیمارستان، ترخیص و... را انجام دهد. این ها نقاط ضعف ما هستند.

وی اضافه كرد: هم اكنون شرایط پذیرش و بستری بیمار خارجی در بعضی بیمارستان ها خوب است اما مشكلات ما پیش از پذیرش است كه باید هماهنگی های لازم برای بهبود آن اتفاق بیفتد. در عین حال سایت بیمارستان باید معرفی خوبی از اقدامات بیمارستان برای بیماران خارجی داشته باشد و در عین حال پزشكان سرشناس بیمارستان را معرفی نماید.

جان بابایی اشاره كرد: در عین حال باید مسائل پس از ترخیص بیمار هم مورد توجه قرار گیرد و بیمار بداند كه پس از بازگشت به كشور خودش اگر گرفتار مشكل شد، به چه صورت می تواند به خدمات بیمارستان یا مشورت پزشكی دسترسی داشته باشد. این اقدامات را بیمارستان و فردی كه بعنوان مدیر این حوزه در بیمارستان قرار می گیرد، باید انجام دهند. اگر این اقدامات را انجام ندهیم، ممكنست توریست خارجی رغبتی برای آمدن به كشور برای درمان نداشته باشد. اگر فضای لازم را ایجاد نماییم، نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت. باید كاری نماییم كه همین توریستهای خارجی وقتی به كشورشان بازمی گردند، برای ما تبلیغات كنند. وقتی خدمات خوب دریافت نمایند، این اتفاق می افتد.
آموزش، كلیدی ترین موضوع در حوزه گردشگری سلامت
وی آموزش را كلیدی ترین موضوع در حوزه گردشگری سلامت دانست و اظهار داشت: باید برای هر اقدامی آموزش دهیم. آموزش گردشگری علم جداگانه ای است. كسی كه متخصص یا فوق تخصص یك رشته پزشكی است، دلیلی ندارد كه در حوزه گردشگری سلامت هم اشراف داشته باشد. گردشگری سلامت یك نوع علم، حرفه و دانش اقتصادیست و باید دانش آنرا بلد باشیم. كار پزشكی در بیمارستان انجام می شود، اما بیمارستانی كه می خواهد در حوزه گردشگری سلامت وارد شود، باید این صنعت را بلد باشد. اگر بلد نباشد، نمی تواند موفق باشد بدین سبب باید در حوزه آموزش برای كسانی كه داخل بیمارستان ها هستند و مدیریت بیماران خارجی قبل و پس از ترخیص اقدام نماییم.
بیمارستان های خصوصی به سرعت داده هایشان را الكترونیك كنند
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار نمود: انتظار ما این است كه سرعت الكترونیك شدن بیمارستان های دارای مجوز IPD بیشتر باشد. محدودیت هایی كه در بعضی بیمارستان های دولتی است، در بیمارستان های خصوصی نیست. اگر این بیمارستان ها نتوانند اطلاعات شان را در چارچوب پرونده الكترونیك تبادل كنند، خوب نیست. از مدیران بیمارستان های خصوصی می خواهم كه الكترونیك شدن را سرعت و توسعه بدهند و خدمات را به صورت الكترونیك به فرد ارائه نمایند. داده های درمانی در تمام كشورهای منطقه ما به صورت الكترونیك ارائه می شود. حال قبل قبول نیست كه اطلاعات را به صورت كاغذی به بیماران ارائه دهیم بدین سبب بیمارستان های خصوصی هرچه سریعتر پزشكان شان را مجاب كنند كه اگر می خواهند بیمار خارجی پذیرش كنند، حتما باید تمام داده هایشان را به صورت الكترونیك وارد كنند.

جان بابایی اشاره كرد: بیمارستان ها خودشان باید به سمت جلو حركت كنند و ما و نظام پزشكی شما را حمایت می نماییم. در عین حال مشكلی كه در خارج از كشور داریم، این است كه چهره پزشكی ایران را در خارج از كشور به خوبی نمی شناسند. یك قسمت از شناساندن پزشكی ایران در خارج از كشور مربوط به خدماتی است كه گردشگران سلامت در كشورمان دریافت می كنند تا تجربه و خاطره خوبی از ایران داشته باشند. البته این كافی نیست و قسمت اعظم كار در خارج از كشور باید صورت گیرد. ما باید در بیرون از مرزها بوسیله دفاتری كه ایجاد می نماییم اقدام نماییم. انتظار داریم روسای بیمارستان ها و مدیران عامل شركت های خصوصی با همكاری شركت های تسهیل گر، بتوانند از تمام فرصت های خارج از كشور استفاده كنند. در تمام همایش های مرتبط در كشورهای اطراف شركت نمایند.
پزشكانی كه انفرادی برای درمان خارجی ها به خارج از كشور می روند
وی با اشاره به اینكه كشورهایی كه از آنها بیمارپذیری داریم، مشخص است، اظهار داشت: باید در تمام همایش ها و كنگره های بین المللی این كشورها شركت نماییم و پزشكی ایران را شامل نوع خدمت و یا افراد صاحب نام معرفی نماییم. در عین حال بیمارستان های بزرگ تر می توانند خودشان شركت استارتاپی در این عرصه درست كنند و یا با چند شركت كار كنند. در این عرصه بحث رقابت مطرح نیست، اگر همه با هم كار نماییم، بیمار بیشتری وارد كشور می شوند.

جان بابایی درانتها اظهاركرد: گاهی بعضی از دوستان پزشك به صورت انفرادی به خارج از كشور رفته و مریض می بینند، اما این اقدام تاثیر زیادی ندارد. ما باید بیمار را به داخل كشورمان بیاوریم و خدمات دهیم برای اینكه این یك صنعت است و كسی كه وارد كشور ما می شود از هواپیمایی ما، ترابری ما، هتل های ما و... استفاده می نماید و همه برخوردار می شوند. اقتصادی كه مترتب از توریست سلامت است، نه فقط پزشكی بلكه اقتصاد مملكت را می چرخاند بدین سبب باید تلاش نماییم كه بیمار خارجی بیاوریم. حتی اگر همكاران ما می خواهند به خارج از كشور روند باید آنقدر مدیریت شده باشد كه فقط برای بیماران سرپایی بروند و خدمات بستری و جراحی را به داخل كشور بیاورند. برای اینكه هم سودش و هم تضمین خدمات بیشتر است.





منبع:

1398/10/28
14:34:21
5.0 / 5
4979
تگهای خبر: آموزش , استارتاپ , بیمارستان , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ