نجفی مطرح كرد؛

رسانه های رسمی اخبار را بصورت کپسولی منتشر کنند

رسانه های رسمی اخبار را بصورت کپسولی منتشر کنند

پرسی بلاگ: پرسی بلاگ: یک فعال رسانه ای می گوید رسانه های رسمی باید خودرا به روز نگه دارند و بواسطه خلاقیت، خبرها را بصورت کپسولی و کوتاه منتشر کنند تا مخاطب خسته نشود.



مسعود نجفی فعال رسانه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ی به روز نشدن رسانه های رسمی با ملزومات رسانه های مدرن اظهار داشت: از مقطعی به بعد، مخاطبان از رسانه های مکتوب نظیر روزنامه ها گذر کرده اند و به جهت اینکه در لحظه خبر را بگیرند و منتظر خبر نمانند، به خبرگزاری های آنلاین رسیده اند. با فراگیری رسانه ها در بستر فضای مجازی که در قالب کانال ها کار خودرا ادامه داده اند، توجه مخاطب به آنها جلب شد، برای اینکه اخبار غیررسمی و خارج از قواعد رایج را از این طریق دریافت می کردند و دسترسی به این کانال ها ساده تر شده بود.
وی افزود: خیلی از رسانه ها با ساختن کانال ‎هایی خودرا در این فضا قرار دادند و بستری ایجاد کردند تا مخاطب بتواند خارج از فضای سنتی خبرها را دریافت کند و برخی از آن رسانه ها تا حدودی دراین زمینه موفق بودند اما دیگر رسانه ها در مدل فعالیت قبلی خود ماندند و قسمتی از مخاطبان خودرا از دست دادند؛ چونکه مخاطبان خبرها را بواسطه موبایل خود رصد می کردند و این راحت ترین حالت دسترسی به اخبار بود. مخاطبان در عصر حاضر از فضای غیررسمی اخبار را دریافت می کنند. در این بین ممکنست کانال هایی که اخبار نادرست را منتشر می کنند، به عنوان یک منبع خبری برای مخاطبان مطرح شوند و به سبب سرعتی که در انتشار اخبار دارند، اخبار نادرست را جا بیاندازند. در مقاطعی که روابط عمومی یک رویداد بودم، بارها شاهد بودم که خبرهای غیررسمی و نادرستی در کانال های تلگرام یا دیگر رسانه های اجتماعی انتشار می یافت و در مجموع تعداد زیادی بازدید هم نداشت اما به سرعت در این فضا می چرخید و متاسفانه گاهی موثر هم بود.
این مستندساز در ادامه اظهار داشت: چنین اتفاقی نشان دهنده این است که ضعف رسانه های رسمی به نفع رسانه های غیررسمی شده و فضایی را در اختیارشان قرار می دهد تا بتوانند اخبار خودرا که بیشتر اوقات شایعه ای بیش نیست، نشر دهند. البته برخی از کانال ها رسمی هستند و منبع خبری شان مشخص است و کار حرفه ای خودرا انجام می دهند اما در کنار آنها یک سری رسانه های بی نام و نشان در فضای مجازی فعال می باشند که فعالیت رسمی ندارند اما اخبارشان موثر است.
نجفی درباره ی لطمه های تغییر مرجعیت از رسانه های رسمی به رسانه های غیررسمی اظهار داشت: منبع خیلی از رسانه های غیررسمی معلوم نیست. در رسانه باید منبع خبری مشخص باشد ولی رسانه های غیررسمی خودرا مکلف به منبع مشخص و دقیق نمی دانند و هر خبری که مخاطب داشته باشد و موجب فضاسازی شود منتشر می کنند. این موجب می شود اعتماد به رسانه از بین برود. زمانی که در ایسنا خبرنگار بودم همیشه تاکید می شد حتما بعد از مصاحبه با مصاحبه شونده متن را چک کنید تا مطلبی پس و پیش نشود. رسانه های غیررسمی چنین تعهدی ندارند و هر آن چه که به نظر آنها درست و پرمخاطب باشد، منتشر می کنند بنا بر این فضای شایعه پراکنی زیاد شده است.
وی درباره ی فاصله گرفتن رسانه های رسمی از فضای سنتی اظهار داشت: رسانه های رسمی باید خودرا به روز نگه دارند و در لحظه خبر خودرا منتشر کنند. همین طور از خلاقیت و نوآوری غافل نشوند. همین طور باید خبرها را بصورت کپسولی و کوتاه منتشر کنند تا مخاطب خسته نشود. اگر رسانه های رسمی بتوانند با الگوهای جدید خودرا به روز نگه دارند، از فضای سنتی خارج خواهند شد؛ البته مهمست که رسانه ها فضای رسمی خودرا به سبب سندیت حفظ کنند اما حضور پر رنگ در فضای مجازی نیز نیاز این زمانه است.
این کارشناس رسانه در ادامه اظهار داشت: رسانه ها نیاز به انگیزه دارند تا بتوانند در فضای حرفه ای کار کنند. به عنوان مثال چند سال است یک پایگاه خبری را راه اندازی کرده ام اما به قدری گرفتار مشکلات ریز و درشت شده ام که نتوانستم کار را طوری که دلخواه خودم بود جلو ببرم و دستمریزاد می گویم به کسانی که رسانه خصوصی دارند و در این شرایط سخت و رقابت نابرابر کار می کنند. هیچ وقت دوره رسانه به انتها نمی رسد ممکنست خودرا با شرایط روز تطبیق دهد اما هیچ گاه کنار نمی رود. به نظرم شعار «فردا خبریست!» در جشنواره رسانه های ایران حاکی از این است که این رقابت ادامه دارد و با شرایط خوبی جلو می رود.
نجفی در آخر درباره ی تحولات رسانه ای سالهای اخیر اظهار داشت: در سالهای اخیر روابط عمومی مهم ترین رویدادهای هنری کشور را بر عهده داشتم و این تحول را کاملا درک کردم و دیدم. سال ۱۳۹۵ نخستین دوره ای بود که در جشنواره فیلم فجر مسئولیت داشتم و باید بگویم رسانه ها هنوز در این سطح گسترده نبودند و فضای مجازی را به دست نگرفته بودند. بعد از مدتی رسانه ها خودرا با فضای روز دنیا تطبیق دادند و من پیوسته با اشکال جدیدی از رسانه در سالهای مدیریت خود در جشنواره رو به رو شدم. یکی از معضلات این سال ها، کانال هایی بودند که متقاضی دریافت کارت و شرکت در جشنواره می شدند، و اگر به خواسته خود نمی رسیدند در کانال های خود جشنواره و مدیران آنرا تخریب می کردند. حوزه رسانه برای من قداست دارد و کارهای غیرحرفه ای این رسانه های نوظهور برایم ناراحت کننده و تعجب برانگیز بود و موجب می شد بخش زیادی از فکر و انرژی ما گرفته شود.


منبع:

1403/04/28
12:29:44
5.0 / 5
239
تگهای خبر: آنلاین , اجتماعی , تلگرام , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان پرسی بلاگ
پرسی بلاگ