در آكادمی علوم ماورالبحار پاریس انجام شد؛

نشست دیدگاه های متقابل فرهنگ آب بین ایران و فرانسه

نشست دیدگاه های متقابل فرهنگ آب بین ایران و فرانسه

پرسی بلاگ: نشست دیدگاه های متقابل در مورد فرهنگ آب بین ایران و فرانسه در آکادمی علوم ماورالبحار پاریس اجرا شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، نشست افتتاحیه سلسله نشست و کنفرانس ها با موضوع «دیدگاه های متقابل در مورد فرهنگ آب بین ایران و فرانسه» در آکادمی علوم ماورالبحار پاریس اجرا شد.
دومینیک بارجو دبیر دائم آکادمی علوم ماورالبحار پاریس در این مراسم ضمن سپاس از برگزار کنندگان ایرانی و فرانسوی این برنامه به ارائه توضیحاتی درباب اهداف و چشم اندازهای آن و بهره گیری از دانش اساتید ایرانی و فرانسه در این رویداد علمی و دانشگاهی پرداخت.
سپس ژان لوئی اولیویه رییس آکادمی آب پاریس این برنامه را سرآغاز پروژه ای علمی و مشترک بین ایران وفرانسه دانست و اظهار داشت: بهینه سازی مصرف آب در جهان، بهبود استفاده از آب، تلاش در راستای توسعه پایدار مسئله آب، حفظ و نگهداری از منابع آبی زیرزمینی و دریایی و تعامل با سایر کشورها همچون اهداف برنامه دیدگاه های متقابل در مورد فرهنگ آب بین ایران و فرانسه است.
سید علیرضا خلیلی رییس مرکز ایران وفرانسه و استاد ژئوپولتیک در پاریس از دیگران سخنرانان این مراسم بود که با ارائه مقدمه ای از معرفی جغرافیای ایران و وضعیت آب و دسترسی جمعیت شهری و روستایی به آب آشامیدنی، درباب منابع آبی و میانگین بارش ها در ایران، منابع آبی تجدید پذیر، مصرف و توزیع آن، چالش های در پیش رو دراین زمینه نظیر بهره برداری بیش از اندازه، روش های سنتی در بهره برداری از آب های زیرزمینی و نیز موضوع تحریم های که دسترسی ایران را به تکنولوژی های جدید مدیریت آب و آبیاری محدود می کند مطالبی برای حاضرین بیان نمود.
وی همین طور درباب این چالش ها به تغییرات آب و هوایی، کاهش بارندگی و در کنار رشد مصرف آن به بررسی تنش های آبی در منطقه و کشور های همسایه ایران پرداخت و اظهار داشت: راهکارهای فعلی نظیر نوسازی سیستم های آبیاری، مدیریت منابع پایدار، استفاده مجدد از فاضلاب و اهمیت تصفیه آن، نمک زدایی را در این زمینه مؤثر بوده و در مقابل این چالش ها فوریت اقدام در برخورد با بحران آب و نیاز به رویکرد جهانی در مقوله های فنی، اقتصادی، دیپلماتیک امری ضرورت دارد.
در ادامه بیژن عباسی استاد حقوق دانشگاه تهران دیگر سخنران این برنامه به مساله حقوق آب در ایران پرداخت و اظهار داشت: در کشور ایران، آب ها از اموال و مشترکات عمومی و وظیفه مدیریت، حفاظت و نظارت بر بهره برداری از آن برعهده ی دولت می باشد و باتوجه به اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آب ها شامل منابع و مجاری آب های کشور است و در زمره ی اموال و مشترکات و ثروث عمومی و در اختیار حکومت اسلامی است و بر این اساس اموال عمومی، اموال متعلق به همه ی مردم کشور است و اشخاص عمومی به نمایندگی از آنها جهت انجام وظایف خود آنها را اداره یا مردم از آنها استفاده می نمایند.
وی اضافه کرد: در حوزه حقوق و مساله آب در قوانین و مقررات کشور ایران، وزارت نیرو در حفاظت و بهره برداری از منابع آب، وزارت بهداشت در صیانت از منابع آب شرب و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با آلودگی آب دارای وظایف و اختیاراتی هستند و مبادرت به هر عملی نیز که موجبات آلودگی آب و رودخانه را فراهم آورد، استفاده ی بدون مجوز از فاضلاب و تصرف بدون مجوز در منابع آب، جرم است.
این استاد دانشگاه تهران با برشمردن مواد قانونی و مصوبات انجام شده در مجلس ایران در این زمینه به مسائلی حقوقی و قوانین ایران درباب مواردی نظیر حفاظت دریا و رودخانه های مرزی از آلودگی با مواد نفتی، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های ایران پرداخت.
برنارد هورکارد محقق و متخصص ایران سخنران دیگر این برنامه ضمن ارائه توضیحاتی درباب جغرافیای آبی و دریایی ایران، منابع آبی، کویرها، دشت ها و سلسه کوه ها ایران که تامین کننده اصلی آب آشامیدنی و کشاورزی در ایران هستند، اظهار داشت: رودخانه ها و سرچشمه ها در جغرافیای طبیعی ایران در این مقوله و مسئله همزیستی صحرا و کوه در ایران اهمیت دارد. هنر ایرانیان در استفاده و بهره کشی از منابع زیر زمینی آب با وجود کمبود آن در نقاط خصوصاً کویری ایران که سابقه چند هزار ساله دارد، موضوع قنات و نگهداری آب در ایران امری مهم می باشد.
همچنین اشاره به چالش های پیش رو و تامین آب جممعیت فعلی ایران و راه کارهای انجام شده در ایران نظیر راه اندازی سدها، انتقال آب از خلیج فارس به بخش های مرکزی ایران، نمک زدایی و تغییر اصول بهره کشی و برداشت و روش های سنتی کشاورزی از دیگر محورهای سخنرانی این محقق فرانسوی بود.
در ادامه این مراسم گیسلن دولا گاتانه به سابقه شهر نانت و نقش آن در جغرافیای آبی و دریای فرانسه پرداخت و در سخنان خود به اهمیت بنادر در کشور فرانسه در تامین مایحتاج فرانسویان از گذشته های دور و نقش شهر نانت در همجواری با اقیانوس اطلس اشاره نمود.
ژان کلود ووآزن عتیقه شناس و مورخ فرانسوی در ادامه برنامه به پیوند موضوع آب با هنر و ادبیات در فرهنگ و تمدن ایران پرداخت و اظهار داشت: ماحصل کنکور عکاسی آب در ایران دریافت حدود ۴۰۰۰ عکس از هنرمندان و عکاسان ایرانی و نمایش منتخب آنها طی دو نمایشگاه در شهر پاریس در ماه های سپتامبر و نوامبر سال جاری میلادی است.
فرانتز مینارد معاون مرکز حقوق دریا و اقیانوس های مرکز نانت آخرین سخنران مراسم بود که به تشریح اهداف این برنامه دانشگاهی پرداخت.
سلسله کنفرانس ها و وبینارهایی که مقرر است در سالهای ۲۰۲۴ و۲۰۲۵ با موضوع فرهنگ آب بین ایران و فرانسه برگزار شود، با هدف ایجاد دیدگاه های بین رشته ای در مورد دانش، مهارتها و بازنمایی آب خواهد بود و در آن به مطالعه منابع آب پردخته خواهد شد.


منبع:

1403/07/10
14:29:15
5.0 / 5
165
تگهای خبر: تكنولوژی , سیستم , قوانین , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ