گلستان جعفریان با پرسی بلاگ مطرح كرد؛

آدم های جنگ در میانسالی هم به درستی انتخاب هایشان معترف اند

آدم های جنگ در میانسالی هم به درستی انتخاب هایشان معترف اند

پرسی بلاگ: به گزارش پرسی بلاگ، گلستان جعفریان نویسنده کتاب پاییز آمد می گوید آدم های جنگ در میانسالی همچنان معتقدند این انتخاب ها درست بوده و اگر به عقب بازگردند همچنان همین انتخاب را دارند.



گلستان جعفریان نویسنده کتاب «پاییز آمد» در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با چگونگی شکل گیری این کتاب اظهار داشت: یادداشت هایی برای حوزه هنری در رابطه با این کتاب ارسال شده بود و از من خواستند آن یادداشت ها را ببینم و نظر بدهم. بعد از مطالعه یادداشت ها با داستان کتاب که ازدواج یک دختر زیر ۱۸ سال با یک پاسدار بود، با سوژه آشنا شدم. در ابتدا ماجرای متفاوتی ندیدم اما خواستم به زنجان بروم تا از نزدیک با سوژه آشنا شوم. چون در یادداشت ها آمده بود فخرالسادات (شخصیت اصلی داستان) خیلی کتابخوان بوده و انگار کتاب خواندن برای او مثل غذا خوردن بوده است. بدین سان حس کردم این دختر به نیاز روحی اش در کنار نیازهای دیگر توجه می کرده و این همان نکته ای بود که مرا به طرف شخصیت فخرالسادات جذب کرد.
وی اضافه کرد: به زنجان رفتم و از نزدیک با سوژه آشنا شدم و کار شکل گرفت. از نظر من فخرالسادات یک تفاوت اصلی با دختران هم سال خودش همچون خواهران خودش داشت و آن بحث ارزشی است که در زندگی اش خیلی پر رنگ است. یعنی آدمی است که به بلوغ ذهنی و رشد روحی اش اهمیت می داد و این مسئله برایم بسیار جالب و نقطه تفاوت کار روی زندگی او، این بود.
این نویسنده در رابطه با تفاوت کتاب پاییز آمد با سایر کتاب های حوزه ادبیات پایداری اظهار داشت: می توانم ادعا کنم «پاییز آمد» متفاوت می باشد چون اگر راوی و سوژه ام تفاوت نداشتند، با یقین کار را انجام نمی دادم و ترجیح می دادم تکرار مکرر نکنیم. در کتاب همان زندگی معمولی را داریم اما در کنار دو شخصیت اصلی داستان شخصیت های دیگر را پررنگ می کنیم؛ تا جایی که راوی فکر می کرد چرا باید سراغ مامان لعیا و یا پدر ضیا و داداش اعلا برویم و به طور گسترده به آنها بپردازیم.
جعفریان اظهار داشت: نقطه تفاوت من در این کتاب اینست که خواننده من مختار است که دختری را ببیند که تحصیل می کند و کاری به جنگ ندارد، به قول مادرش (مامان لعیا) عطر می زند، خوب لباس می پوشد، طلا می اندازد، با یک همسر تحصیل کرده ازدواج می کند و به آرامی از کنار جنگی که در کشورش است عبور می کند. اما فخرالسادات با وجود مخالفت پدر و مادرش که حتی در مراسم عقدش حضور ندارند و تا لحظه آخر به او اخطار می دهند، این کار را می کند؛ این خیلی عجیب است که در خانواده ای شما شاهد این پارادوکس باشید چونکه در داستان های دیگر تقریبا خانواده همراه فرد و تشویق کننده است.
متأسفانه در ادبیات پایداری به مبحث نگاه تبلیغی داشتیم نه فلسفی تا ببینیم که چقدر پیچیده است فردی با گذشت سال ها به انتخاب خودش همچنان افتخار کند و معتقد باشد که این انتخاب درست بوده استوی اضافه کرد: اینجا تضاد زیادی بین دو خواهر دیگر و مادر وجود دارد و در آخر که فخرالسادات با دو بچه زیر ۵ سال تنها می ماند و همسرش شهید می شود. مادرش می گوید من این روز را دیده بودم که مخالف این ازدواج بودم! اما از نظر فخرالسادات این انتخاب درست بوده و من بعنوان نویسنده خاطرات، از نزدیک شاهد بودم که با گذشت سال ها همچنان با ایمان و خرسندی از این انتخاب از همسرش صحبت می کرد و جالب بود که آدم های جنگ در سنین میانسالی همچنان معتقدند این انتخاب ها درست بوده و اگر به عقب بازگردند همچنان همان انتخاب را دارند. این مورد پیچیده ای است و نشان داده است متأسفانه ما در ادبیات پایداری به مبحث اصلی نگاه تبلیغی داشته ایم نه فلسفی؛ تا ببینیم چه قدر پیچیده است فردی با گذشت سال ها همچنان به انتخاب خود افتخار کند و معتقد باشد این انتخاب درست بوده است.
نویسنده کتاب «پاییز آمد» در رابطه با بیان دیدگاه نویسنده در مستندنگاری اظهار داشت: در خاطره نگاری سبک و سیاق خودم را دارم. به روایت راوی و مستند بودن کار پایبندم اما با این گزاره که نویسنده نباید نگاه خودش را داشته و فقط به چشم یک ناظر باشد، صد در صد مخالفم. به نظرم دلیل این که در حوزه ادبیات پایداری نگاه نو نداریم و حتی خوانندگان مان را از دست می دهیم همین نوع نگاه بود که نویسنده نباید دیدگاه خویش را در مستند نگاری بروز دهد.

جعفریان در ادامه اظهار داشت: این دیدگاه را رد نمی کنم اما پژوهشگر باید بداند از راوی چه می خواهد. من به راوی اجازه نمی دهم خودش شروع کند و به هر سمت و سویی می خواهد برود که اگر به این شکل بود فخرالسادات از مامان لعیا صحبت نمی کرد و در کتاب با یک انتخاب و تضاد روبه رو نبودیم. در کار کاملا اعمال نفوذ می کنم و حتی اگر راوی نخواهد خاطراتی را تعریف کند، آنرا نمی نویسم و به شکل مشخص می گویم چه می خواهم چون راوی هم مختار است نویسنده ای را انتخاب نماید که به محوریت نگاهش معتقد باشد. در مجموع به محوریت راوی و نگاه متفاوت نویسنده معتقدم.
وی در رابطه با مدت زمان نگارش این کتاب اظهار داشت: مصاحبه ها نزدیک ۳۰ ساعت و کار هم ۳ سال طول کشید. ماهی یک مرتبه به زنجان می رفتم و گریه های شدید شخصیت اصلی سبب می شد کار با سرعت کمی پیش برود. بشکلی که زخم های فخرالسادات تازه بودند؛ گویی اخیرا همسرش احمد را از دست داده است.
من نگاه تبلیغی به ادبیات پایداری ندارم و معتقدم که این نگاه برای زمانی است که کشور در جنگ رو در روست زمانیکه جبهه جنگ فعال نداریم باید بسترسازی نماییم
نویسنده کتاب «روزهای بی آینه» در پاسخ به سوالی در رابطه با بازخوردهای کتاب با توجه به تقریظ مقام معظم رهبری اظهار داشت: من یک نگاه چالشی داشتم. شخصیت مامان لعیا در کتاب یک نگاه ضد جنگ دارد که به دخترش می گوید «با یک پاسدار ازدواج نکن و هنوز وقت داری برگردی!» من بارها گفتم یک فرد ارزش مدار هستم و به ادبیات دینی در چارچوب ادبیات پایداری معتقدم. همینطور به دفاع مقدس معتقدم و نگاه ضد جنگ ندارم چون جنگ ما یک جنگ ارزشی است. اما پاسخ به این سؤال که چرا نگاه ضد جنگ را در کتاب آورده ام باید بگویم دنبال یک نگاه مطلق برای خواننده بودم که می تواند یک زندگی معمولی داشته باشد یا مانند فخرالسادات دنبال یک زندگی چالشی باشد که در آن رشد کند. این انتخاب گری در ادبیات پایداری کم دیده می شود و نگاه نویسندگان مطلق گراست. من حتی برای این کتاب نکوهش شدم، اما زمانیکه تقریظ رهبر انقلاب برایش نوشته شد، مطمئن شدم چیزی که گفتم درست بوده است.
جعفریان اظهار داشت: من به ادبیات پایداری نگاه تبلیغی ندارم و معتقدم این نگاه برای زمانی است که کشور در جنگ رو در روست. زمانیکه جبهه جنگ فعال نداریم باید بسترسازی نماییم. پس این نگاه درست است و تقریظ این دلگرمی را به من داد و روی نظرات دیگر خط بطلان کشید.
وی در انتها در رابطه با نقطه اوج کتاب «پاییز آمد» اظهار داشت: نقطه اوج داستان برای من، مامان لعیا و پدر ضیا بودند که کنار ماشین می ایستند و اشک می ریزند و به دخترشان می گویند از این راه بازگردد. من نمی دانم جوانان آن زمان این یقین را چطور به دست آوردند تا علیرغم شماتت خانواده به تصمیم خودشان پایبند بمانند. این، همان نگاه فلسفی است که باید به ادبیات پایداری اضافه شود.


منبع:

1403/07/25
09:53:18
5.0 / 5
35
تگهای خبر: كتاب , مراسم , مصاحبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ