توسط نشر بایا؛
درس گفتارهایی در رابطه با نقد و نظریه ادبی به کتابفروشی ها آمد
به گزارش پرسی بلاگ، کتاب درس گفتارهایی در رابطه با نقد و نظریه ادبی نوشته مرجان علی اکبرزاده توسط نشر بایا منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «درس گفتارهایی در رابطه با نقد و نظریه ادبی» نوشته مرجان علی اکبرزاده اخیرا توسط نشر بایا منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به قول نویسنده اش به دنبال کاربردی کردن درس نقد ادبی در دانشگاه هاست.
این کتاب در ۶ بخش کلی با عناوین تعاریف و مکتب های نقد ادبی، نگاهی به تعاریف نقد ادبی، انواع و سیر تحول آن، مکتب های نقد ادبی، انواع نقد ادبی، آشنایی با نقد اسطوره شناختی و پژوهشی از منظر این نقد انتشار یافته است.
مقالاتی و نوشتارهایی هم که در این ۶ بخش انتشار یافته اند، بدین سان اند:
«تحلیل قصه اسطوره ای «ملک محمد، ملک احمد و ملک جمشید» بر مبنای نظریه جوزف کمبل»، نقد بومگرایی یا بوم نقّادی و پژوهشی از منظر این نقد؛ «نقد بوم گرایی داستان «چرچیل» از مجموعه «اِستِکاتو» اثر عیسی بزرگ زاده»، نقد جامعه شناختی و پژوهشی از منظر این نقد؛ «تحلیل جامعه شناختی شعر شاملو و ابوماضی بر پایه نظریه هنری زالامانسکی»، نقد روان شناختی و پژوهشی از منظر این نقد؛ «مواجهه با تنهایی اگزیستانسیالیستی از منظر شمس تبریزی بر مبنای دیدگاه اروین یالوم»، نقد زبان شناختی و پژوهش هایی از منظر این نقد؛ «تحلیل ساختاری داستان کوتاه «مهتاب» از «دو موپاسان» بر مبنای نظریه گریماس»، «مؤلفه های زبان زنانه در نمایش نامه «کوروش کبیر» از پری صابری بر پایه نظریه لیکاف»، نقد فمینیستی و پژوهشی از منظر این نقد؛ «نقد فمینیستی رمان «توپچنار» از انسیه شاه حسینی و رمان «و دیگران» از محبوبه میرقدیری» به نگارش درآمده است.
نویسنده در بخشی از مقدمه در رابطه با چگونگی نگارش این کتاب می گوید:
«سال ها تدریس در دانشگاه و مواجه شدن با گله مندی های دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی درمورد درس نقد ادبی اعم از؛ حجیم بودن منابع درسی نقد ادبی، دیریاب دانستن و دور از ذهن بودن آن، غیر ایرانی و دور از فرهنگِ خودی بودن آن، کاملا تئوریک بودن و کلی گویی به عبارتی غیر کاربردی بودن و مواردی از این دست، من را بعنوان یک معلم بر آن داشت تا در جهت ملموس و کاربردی نمودن، ایرانیزه کردن، خلاصه و قابل فهم نمودن این دانش میان رشته ای تلاش نمایم. هرچند درمورد پژوهش هایی که به نقد ادبی آثار کلاسیک یا معاصر فارسی از منظر نظریه های نقد ادبی غیر ایرانی پرداخته می شود، پیوسته انتقادهای سزاوار و ناسزاواری وجود داشته است اما اگر نظریه های نقد ادبی از محدوده های تنگ نظریه پردازی پای فراتر ننهاده، کاربردی و ملموس نباشد و نتوان آثار کلاسیک و معاصر ادب فارسی را در دستگاه فکری آنها و از منظر آن نظریه ها بررسی نمود، آیا این نظریه ها توسط دانشجویان به درستی درک خواهد شد؟ فایده کاربردی این نظریه ها چیست؟ آیا بدین ترتیب این نظریه ها سالیانی دراز در انبار محفوظاتِ ناکارآمد بایگانی نخواهد گشت؟ به فراموشی سپرده نشده؟ سر انجام جز کالبدی بی جان از آنها چیزی به یادگار نخواهد ماند؟»
اکبرزاده در قسمت دیگری از این مقدمه این طور نوشته است:
«درست است که برخی از پژوهش هایی که از منظر نظریه های نقد ادبی بر آثار کلاسیک یا معاصر فارسی، صورت می گیرد روح نظریه ادبی خارجی را درک نکرده و در نتیجه مکانیکی و ماشینی به نظر می آید اما نباید به خاطر وجود چنین تحقیقات به چاپ رسیده ای اصل مطلب یعنی کاربست نظریه ها در متون ادب فارسی را یکسره انکار نمود. ازاین رو در امر آموزش چاره ای جز ساده تر کردن، تلخیص و انتقال روح و اصل و لبّ مفاهیم به مدد مثال ها وجود ندارد و از طرفی برای خودی کردن و تقریب نظریه های نقد ادبی و هم به منظور بیشتر از پیش جهانی نمودن آثار پرارزش ادبای سرزمین خود راهی جز تحلیل این آثار ادبی از منظر نظریه های نقد ادبی وجود ندارد البته به شرط آن که پژوهشگر به فهم عمیقی از هر نظریه و هم درک عمیقی از آن اثر ادبی دست زده باشد. در این کتاب علاوه بر عرضه اجمالی تعاریف، سیر تحول و تاریخچه ای از نقد ادبی بعد از بیان ساده و خلاصه ای از شش نظریه مطرح نقد ادبی به عرضه حداقل یک پژوهش از منظر همان نظریه بر اثری معمولا فارسی بپردازد تا غامض و دیریاب بودن نقد ادبی با تقریب آن به میراث ادب فارسی و ایرانیزه نمودن آن برای مخاطبان فراهم آید.»
این کتاب با ۳۸۰ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه عرضه شده است.
منبع: persiblog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب