ناصری با پرسی بلاگ مطرح كرد؛
استفاده از فناوری الکترونیک در نگارش موجب افزایش کتاب های تکراری می شود
پرسی بلاگ: یک پژوهشگر کتاب و نشر می گوید دسترسی سهل به ابزارهای تولید محتوا ممکنست منجر به افزایش کتاب های تکراری یا کم ارزش شود که بازار را اشباع و مخاطبان را از محتوای باارزش دور می کند.
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: صنعت نشر کتاب یکی از قدیمی ترین صنایع فرهنگی و هنری است که در طول تاریخ تحولات مختلفی را تجربه کرده است. ظهور هوش مصنوعی و فناوری های در رابطه با آن یکی از تأثیرگذارترین تغییراتی است که می تواند ماهیت این صنعت را تغییر دهد.
اگر این فناوری در قالب اخلاق، قانون و فرهنگ به کار گرفته شود، می تواند آرمان شهری برای افراد بشر بسازد. در مقابل، سوءاستفاده از هوش مصنوعی و نبود نظارت کافی ممکنست آنرا به ویرانه تبدیل کند.
وضع قوانین سخت گیرانه جهت صیانت از حریم خصوصی و حقوق افراد؛ ترویج سواد دیجیتال، افراد بشر باید با مزایا و مخاطرات هوش مصنوعی آشنا شوند؛ پشتیبانی از محتوای فرهنگی بومی؛ توسعه محتوای محلی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می تواند به حفظ هویت فرهنگی کمک کند.
برای بررسی بیشتر هوش مصنوعی و استفاده از آن در صنعت نشر سراغ محمدمهدی سیدناصری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین الملل خردسالان رفتیم و با او به گفتگو پرداختیم.
مشروح متن این گفتگو را در ادامه می خوانید؛
* آقای ناصری آیا استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر کتاب لطمه زننده است؟ چرا؟
هوش مصنوعی در نشر کتاب ابزاری چندوجهی است که می تواند هم سودمند باشد و هم نتایج نامطلوبی داشته باشد. این تأثیرات به نحوه و میزان استفاده از آن بستگی دارد.
کاهش عمق خلاقیت و کیفیت آثار یکی از چالش های استفاده از این ابزار است چونکه الگوریتم های هوش مصنوعی، همچون مدلهای تولید متن، برمبنای داده های موجود در پایگاه داده خود عمل می کنند. در نتیجه، آنها توانایی خلاقیت انسانی و تولید محتوای اصیل و عمیق را ندارند. این امر به تولید آثاری منجر می شود که ممکنست از نظر ادبی و فرهنگی کم ارزش باشند.
افزایش تولید محتوای سطحی و تکراری از دیگر چالش های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر است. دسترسی ساده به ابزارهای تولید محتوا ممکنست منجر به افزایش کتاب های تکراری یا کم ارزش شود که بازار را اشباع و مخاطبان را از محتوای باارزش دور می کند. همین طور این ابزار منجر به تهدید شغل های انسانی می شود؛ چونکه اتوماسیون فرآیندهای ویرایش، طراحی جلد، یا حتی نگارش می تواند جایگاه شغلی متخصصان این حوزه را به خطر بیندازد.
الگوریتم های هوش مصنوعی به طور معمول از داده های جهانی برای آموزش استفاده می نمایند. این امر می تواند آثار تولیدی را از خاصیت های بومی و هویت فرهنگی دور کند.
اما استفاده از هوش مصنوعی فرصت ها و مزایایی را هم در بردارد همچون این که سرعت و کارآیی بالا؛ هوش مصنوعی می تواند فرآیندهایی نظیر ویرایش، صفحه آرایی، و ترجمه را تسریع کند و هزینه ها را کم کند. همین طور استفاده از فناوری های ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند انتشار آثار به زبان های مختلف را آسان تر کند و بازارهای جدیدی را برای نویسندگان و ناشران ایجاد نماید.
* استفاده از نرم افزارهای اصلاح و ویرایش متن در کتاب ها چه لطمه هایی می تواند داشته باشد؟
نرم افزارهای ویرایش متنی، همچون ابزارهای گرامر و سبک نگارش، در خیلی از موارد می توانند به نویسندگان و ویراستاران کمک کنند. اما استفاده گسترده و بی رویه از این ابزارها ممکنست نتایج منفی همچون تاثیر بر اصالت و سبک نویسندگی؛ این نرم افزارها به طور معمول جملات را به گونه ای اصلاح می کنند که از نظر ساختاری و دستوری صحیح باشد، اما ممکنست سبک منحصر به فرد نویسنده را تغییر دهند یا حذف نمایند.
نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی اغلب قادر به درک ظرایف فرهنگی و معنایی نیستند و ممکنست اصلاحاتی انجام دهند که با فضای اثر سازگار نباشد. همین طور وابستگی بیش از اندازه به این ابزارها می تواند موجب تضعیف مهارت های نویسندگی و ویرایشی انسان شود.
از طرفی به علت الگوهای استانداردی که این نرم افزارها استفاده می نمایند، کتاب ها ممکنست شباهت های زیادی در نگارش پیدا کنند که این امر به کاهش تنوع سبک ها منجر می شود.
* استفاده از برخی ابزارهای هوش مصنوعی در پروسه نگارش و خلق محتوا را چگونه ارزیابی می کنید؟
استفاده از این ابزارها و برای نمونه مقوله ای به نام چت جی پی تی یکی از نوآوری های قابل توجه در حوزه مدلهای زبانی است که می تواند به نویسندگان در تولید محتوا کمک نماید. اما استفاده از آن در عرصه نشر کتاب مزایا و معایب خاصی دارد. برای نمونه ایده پردازی و پیش نویس های اولیه را در پی داشته باشد؛ چت جی پی تی می تواند به نویسندگان در ایجاد ایده های جدید یا نوشتن پیش نویس های اولیه کمک نماید.
این ابزار می توان به مطالعه و اطلاعات عمومی نیز کمک کند؛ برای نمونه در جمع آوری سریع اطلاعات برای نگارش کتاب های علمی یا تحقیقاتی مفید باشد. از طرفی می تواند کاهش زمان تولید محتوا را در پی داشته باشد؛ چونکه تولید سریع متن های اولیه می تواند زمان نگارش را کم کند و نویسندگان را برای کار بر روی جنبه های خلاقانه تر آزاد کند.
استفاده از چت جی پی تی ممکنست موجب تولید محتواهایی شود که فاقد عمق خلاقیت و اصالت انسانی هستند. همین طور ممکنست وابستگی نویسندگان را در پی داشته باشد؛ نویسندگان ممکنست بجای کوشش برای تقویت توانایی های خود، به این ابزار وابسته شوند.
همچنین مشکلات اخلاقی را در پی داشته باشد؛ چونکه استفاده بی رویه از چت جی پی تی ممکنست موجب ایجاد آثاری شود که نویسنده واقعی مشخصی ندارند، که این مورد مسائل اخلاقی در حوزه مالکیت معنوی بوجود می آورد.
* به نظر شما هوش مصنوعی می تواند در پیمایش دقیق تر بازار نشر و یا نمایشگاه کتاب شامل تعداد بازدید، میزان خرید و غیره کمکی داشته باشد؟
هوش مصنوعی می تواند ابزار قدرتمندی برای تحلیل بازار و بهینه سازی تجربه مخاطبان باشد. بطور مثال تحلیل داده های رفتاری را در پی داشته باشد؛ الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند رفتار خریداران را بوسیله داده های فروشگاه های آنلاین و نمایشگاه ها تحلیل کرده و روندهای آینده را پیش بینی کنند.
شخصی سازی تجربه مشتریان نیز از دیگر امکاناتی است که استفاده از این ابزار در پی دارد؛ برای نمونه نمایشگاه های کتاب می توانند با استفاده از هوش مصنوعی کتاب هایی متناسب با علایق هر بازدیدکننده را پیشنهاد دهند.
همچنین هوش مصنوعی می تواند تقاضا را پیش بینی نماید بدین سان ناشران می توانند با تحلیل داده ها، میزان تقاضا برای ژانرهای مختلف را پیش بینی کرده و تولیدات خودرا بهینه کنند.
بهبود خدمات آنلاین نمایشگاه ها بوسیله پلت فرم های مبتنی بر هوش مصنوعی، تجربه بازدید آنلاین از نمایشگاه های کتاب را هم می تواند تعاملی تر کند.
* به نظر شما هوش مصنوعی می تواند الگوریتمی برای تبلیغات آنلاین کتاب ها و معرفی آن به خوانندگان ارائه کند و در نهایت به ایجاد بازار رقابتی در صنعت نشر کمک کند؟
هوش مصنوعی توانایی شایان توجهی در بهبود تبلیغات آنلاین کتاب ها و ایجاد رقابت در بازار نشر دارد.
هدف گیری دقیق مخاطبان بوسیله ارائه الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند علاقه مندی های کاربران را شناسایی کرده و کتاب هایی متناسب با سلیقه آنها را پیشنهاد دهند.
بهینه سازی استراتژی های بازاریابی نیز از دیگر امکانات است. ناشران از این طریق می توانند از تحلیل های پیشرفته برای طراحی کمپین های تبلیغاتی مؤثرتر استفاده نمایند. همین طور این امکان می تواند برای ناشران کوچک با کاهش هزینه های تبلیغات هدفمند، فرصت ایجاد کنند. بدین سان ناشران کوچک می توانند در بازارهای رقابتی حضور پیدا کنند.
افزایش دسترسی جهانی و تبلیغات آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند به معرفی آثار به مخاطبان جهانی کمک نماید و مرزهای جغرافیایی را از بین ببرد.
هوش مصنوعی یک فناوری دوگانه است که هم فرصت ها و هم چالش هایی را برای صنعت نشر کتاب بوجود می آورد. استفاده هوشمندانه و متعادل از این تکنولوژی می تواند سبب تسریع فرآیندها، افزایش دسترسی به منابع و بهبود تجربه مخاطبان شود. در عین حال، باید از لطمه هایی مانند کاهش کیفیت محتوای ادبی، وابستگی بیش از اندازه به فناوری و از بین رفتن هویت فرهنگی جلوگیری کرد.
اما در ایران، با عنایت به خاصیت های خاص بازار نشر، استفاده از هوش مصنوعی نیازمند برنامه ریزی دقیق و همکاری میان متخصصان حوزه نشر، فرهنگ، و فناوری است.
منبع: پرسی بلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب