یادداشت مهمان؛

نفوذ فرهنگ غربی، با مخالفت شدید طوایف حریدی مواجه می باشد

نفوذ فرهنگ غربی، با مخالفت شدید طوایف حریدی مواجه می باشد

به گزارش پرسی بلاگ، تمام طوایف حریدی جوامعی تندرو هستند و نسبت به یهودیت تعصب دارند و با نفوذ فرهنگ اروپایی و غربی و سکولار و دموکراسی به جامعه خود مخالفت می کنند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب: نشریه هاآرتص با انتشار مطلبی بیان کرد اسرائیل در تکبر و غرور زندگی می کند و در صدد تغییر دادن خاورمیانه است و همین مسایل سبب شده در یک پیروزی خیالی زندگی کند که البته رژیم شاهد پایانی خونین و فروپاشی خواهد بود.
در همین زمینه علی معروفی آرانی؛ پژوهشگر حوزه صهیونیسم و یهودیت یادداشت اختصاصی را با عنوان «حریدیم ها و زایمان دردناک رژیم صهیونیستی» در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
در این یادداشت می خوانیم؛
حریدی ها در چارچوب یک پاردوکس در عین حالی که بر مبنای باور اعتقادی خود تشکیل رژیم جعلی «اسرائیل» را در حال حاضر قبول ندارند، اما از تمام امکانات همین رژیم جعلی در داخل سرزمین های اشغالی بیشترین بهره را می برند که همین مساله هم صدای سایر «اسرائیلی ها» بخصوص چپ ها و راست های سکولار را در آورده و تابحال آنها بارها با برگزاری تظاهرات، نسبت به تبعیض و بی عدالتی در تقسیم منابع بین خود با دو جریان «حریدی» و «صهیونیستم دینی» اعتراض کرده اند.
«حریدیم» یا همان خداترسان یهودی خصوصیاتی دارند که آنها را از دیگر یهودیان متمایز می کند. جهان بینی آنها شدیداً با اکثریت مردم در سرزمین های اشغالی در تضاد است. آنها فقط تورات و «هلاخا»(۱) را بعنوان اساس زندگی یهود می پذیرند، منتقد اصول دموکراتیک هستند، به ساختارهای اجتماعی سلسله مراتبی که خاخام ها در رأس آن قرار دارند متکی بوده، از خدمت سربازی معاف هستند و سیستم آموزشی آنها باید از مداخلات خارجی مصون باقی بماند.
حریدی ها، جماعتی متعصب
حریدی های متعصب و خشک دارای عقاید و باورهایی هستند که در دنیای کنونی و عصر ارتباطات و تکنولوژی، پذیرش آنها بسیار دشوار است. حریدی ها زندگی خویش را وقف آموزهای توراتی می کنند، آنها اعتقاد دارند که نباید از دستگاههای الکترونیک استفاده کرد، ازاین رو خیلی از حریدی ها در خانه خود تلویزیون و اینترنت یا کتاب و موسیقی غیر دینی ندارند، در کتابخانه های آنها به جز کتاب دینی، هیچ کتاب و رمانی به چشم نمی خورد.
این اقلیت دینی از تمدن فاصله بسیاری دارند و رادیو، تلویزیون و اینترنت و... را حرام می دانند و استفاده از این ابزارها فقط با مجوز خاخام امکان پذیر است. کودکان حریدی تابحال رنگ کامپیوتر و بازیهای کامپیوتری را ندیده اند و اظهار علاقه و محبت به آنها آزاد است اما بدون بوسیدن و در آغوش گرفتن.(۲)
حریدی ها اغلب در محله ها و شهرک های تماماً ارتدوکس نشین زندگی می کنند، کودکان آنها در مدرسه به طور عمده تورات و تلمود می خوانند. پسرها باید در بزرگسالی و در واقع تا انتهای عمر، بیشتر اوقات خویش را صرف تحصیل این متون کنند.
مردان حریدی موظف به انجام کار نیستند، چونکه همه وقت خویش را به خواندن تورات می گذرانند، به سادگی نمی توان به پاتوق های آنها رفت و آمد کرد، تنها در صورت رعایت قوانین الزامی و سخت میتوان به محلات و مناطقی که سکونت و در واقع انزوا دارند، رسید.
لباس حریدی ها همان لباس های ۲۰۰ سال قبل اجدادشان است چون اعتقاد دارند این یعنی اصالت، مردان حریدی پیراهن سفید، شلوار سیاه، کت بلند سیاه و کلاه سیاه به تن می کنند و زنان آنها بگونه ای لباس می پوشند که آرنج و زانوهای شان پوشیده باشد. خیلی از زنان متاهل هم کلاه گیس به سر می کنند که موی طبیعی آنها دیده نشود.
مردان اجازه دریافت گواهینامه را ندارند مگر به اذن خاخام که همان مرجع دینی شان است. پس خواندن تورات، مهم ترین مسأله برای حریدی ها نسل و افزایش جمعیت است و معتقد به تفکیک جنسیتی مطلق هستند. حریدی ها خانواده هایی پرجمعیت و بطور میانگین ۶ نفره هستند.(۳)
جهان بسته آنها غیرقابل تصور است، هنوز هیچ دوربینی موفق به ضبط تصاویر از محله ها و مناطق سکونت این حریدی ها نشده است. کابینه رژیم اسراییل حریدی ها را تحریک نمی کند، چونکه می داند که پاسخ آن، خشونت است و هراسی هم ندارند. همزیستی حریدی ها با سایر «اسرائیلی ها» غیر ممکن است، آنها کوشش می کنند محیطی بسته ایجاد تا خویش را بدین ترتیب از دیگر «اسرائیلی ها» جدا کنند. خاخام های آنها می گویند که در خارج از دنیای آنها، نوعی کشتار در جریان است و نسبت به از بین رفتن سبک زندگی خود اخطار داده اند.(۴)
این شکاف در درون توده «اسرائیلی ها» بسیار شدید می باشد. حریدی ها با تحکم برخی اقدامات را همچون بستن مغازه ها و تعطیل کردن بازار در ایام شنبه اجرایی می کنند و «اسرائیلی های» سکولار باید به این خواسته آنها تن دهند. میتوان گفت حریدی ها شبه نظامیان دینی هستند که نه به دستور پلیس بلکه به خاطر عقاید و تفکرات خود چنین می کنند.
در کابینه کنونی رژیم صهیونیستی هر وزارت خانه در اختیار یکی از جریان های سیاسی قرار دارد، حال آن که مسئولیت اداره طلاق و ازدواج با حزب حریدی است، بنابراین جدایی زنان از مردان خیلی سخت و پیچیده است.
جریان حریدی بزرگترین پاشنه آشیل رژیم جعلی اسرائیل
در مجموع جریان حریدی و در سطح کمتری جریان «صهیونیسم دینی» هر دو به بزرگترین پاشنه آشیل رژیم جعلی اسرائیل تبدیل گشته است که هر چه زمان پیش می رود، بر قدرت آنها افزوده می شود. این وضعیت سبب تشدید شکاف ها و گسست داخلی در میان «اسرائیلی ها» می شود و همین مساله هم نگرانی سران این رژیم را به دنبال داشته است. آنها نگران هستند که در نهایت این شکاف ها سبب درگیری و جنگ داخلی بین خود «اسرائیلی ها» و فروپاشی آنها از درون شود.
یهودیان(حریدیم) بسیار مذهبی و سکولار در قسمت های اجتماعی کاملا مجزا زندگی می کنند، با دوستان نزدیک نسبتاً کم و ازدواج های بسیار اندکی خارج از گروههای خود. در واقع، یهودیان سکولار در اسرائیل از این تصور که فرزندشان امکان دارد روزی با یک یهودی افراطی ارتدوکس ازدواج کند، احساس ناراحتی بیشتری نسبت به ازدواج فرزندشان با یک مسیحی دارند.
یکی از خصوصیت های خاص حریدی ها اهمیت جایگاه خانواده، فرزندآوری و ازدواج در آنان است. بگونه ای که بیشتر از ۸۰ درصد جمعیت بالای بیست سال ازدواج کرده اند و این رقمی بسیار بالاست. این مورد به خوبی نشان داده است که میزان فرزندآوری با شدتِ مذهبی بودن میان صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی رابطه ای مستقیم دارد. بگونه ای که بر مبنای میزان نرخ فرزندآوری، فرزندآوری حریدی ها از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۴ به طور متوسط نزدیک به ۷ فرزند بوده است(۵)
یهودیان ارتدوکس «خریدیم ها هم اینک هم جامعه کوچکی در اسرائیل محسوب می شوند، با این وجود تجمیع آنها با یهودیان مذهبی و سیل گسترده زاد و ولد از جانب آنان از هم اینک زنگ خطر را برای آینده رهبری اسرائیل به صدا درآورده است. یهودیت ارتدوکس از شاخه های دین یهودیت است که بر تفسیر آموزه ها و متون مذهبی تاکید دارد.
یهودیت ارتدوکس سختگیرانه تر از بقیه شاخه های یهودیت است. اغلب پیروان آن تلمود و متون خویش را از طرف خدا می دانند و بیشتر به آن رجوع می کنند. این در حالیست که یهودیان سنتی و مذهبی از نگرشی انعطاف پذیر تر از ارتدوکس ها برخوردار می باشند.
حصاری ضخیم ارتدوکس (تعصب گرا)
گفته می شود که رهبران مدارس دینی ارتدوکس ها و علمای دینی آنها، برای آن که کسی از میان پیروان شان در صدد بر نیاید به جنبش کنسرواتیوها (محافظه کارها) و یا رفرمیست ها(اصلاح طلب ها) بپیوندد، از آن جا که خود در تمام طول زندگی، اندیشه مذهبی خود را در چهارچوب شرعیات و فتاوی فقهای میشنا(تکرار و تلقین) و تلمود محدود کرده بودند، روز به روز دستورات مذهبی را سخت تر کردند، تا آن جا که حصاری ضخیم به دور خود کشیدند و خویشتن را ارتدوکس (تعصب گرا) نام نهادند.
به باور ارتدوکس ها، از آن جا که زنان مسئولیت های سنگین بچه داری، خانه داری و تعلیم و تربیت فرزندان را به عهده دارند، از اجرای برخی مراسم و نیایش ها و فرامینی که جنبه فردی دارد معاف می باشند؛ و چون تکلیفی بر آنها نیست، پس زن ها در عبادتگاه ها (کنیسه ها) هم باید محلی جدا داشته باشند و نمی توانند پیشنماز جماعت یا قاریان تورات به روی صحنه کنیسه ها باشند. اما کنسرواتیوها این محدودیت را نمی پذیرند و در کنیسه زن و مرد در کنار هم می نشینند و چون اعتقاد دارند که زن ها هم مانند مردها مکلف به اجرای همه واجبات مذهبی می باشند، پس می توانند در سمت پیشوای مذهبی و قاری تورات انجام وظیفه نمایند.(۴)
پیروان هر دو مکتب ارتدوکس و کنسرواتیو براین باورند که رفرمیست ها در انجام اصلاحات مذهبی، بشدت راه افراط پیمودند و ازاین رو بر پیکر ملت یهود زیان سنگینی وارد آوردند که جبران ناپذیر است. مراد از رفرمیست ها (اصلاح طلبان) جریان های یهودی سکولار است که هم اینک قدرت مطلق را در اسرائیل در اختیار دارند.
به باور موشه مندلسون بنیان گذار شاخه اصلاح طلب یهودیت در قوانین شرع یهود و فلسفه هایی که از کتاب تلمود و صحیفه فقهی میشنا ریشه می گرفت، میبایست تغییراتی به وجود آورد با دانش روز همخوانی داشته باشد.
بیشتر حریدی ها زندگی خویش را جدا از بقیه جامعه می گذرانند و یک گروه تندروتر به نام حسیدی هم زیر مجموعه این گروه قرار دارد. به صورت سنتی آنها از الزامات نظامی الزامی که سایر شهروندان اسرائیلی با آن مواجهند معافند؛ اتفاقی که مبحث مناقشه در سیاست اسرائیل بوده است.
۸۳ درصد از حریدی ها موافق حفظ این معافیت ها هستند، اما کمتر از نیمی از سایر زیرگروه های یهودی موافق هستند. آنها کار نمی کنند و از راه کمک هزینه های دولتی زندگی خویش را می گذرانند.
قدرت رو به فزون حریدیم بر سیاست خارجی رژیم صهیونیستی بر دولت آمریکا در ماه های گذشته تاثیر گذار بوده است. به همین دلیل رابطه یهودیان اسراییل بر جامعه یهودیان آمریکا احتمالا بدتر خواهد شد، چونکه اکثریت آنها لیبرال یا اصلاح طلب هستند. حریدیم در عین حال از مواضع جناح راست در مورد سرزمین های فلسطین پشتیبانی می کند.
احزاب حریدی در کابینه فعلی رژیم صهیونیستی کدامند؟
به استثنای جنبش «ناطوری کارتا» تمام طوایف حریدی در انتخابات کنست در چارچوب احزاب ائتلافی حریدی غربی و شرقی مشارکت کردند. جنبش شاس به ریاست ارییه درعی ۱۱ کرسی در کنست دارند.
حزب «یهودیت تورات» به ریاست «موشه گافنی» یک لیست پارلمانی متشکل از یهودیان حسیدم و لیتوانی دارد. احزاب حریدی حضور خود در زمینه سیاسی در رژیم صهیونیستی را افزایش داده اند و امروز سنگ بنای کابینه نتانیاهو به شمار می آیند. همینطور متحد راهبردی حزب لیکود هستند و در مقابل میانه روها و جریان لیبرال سکولار، احزاب حریدی به تأثیرگذارترین مؤلفه در مراکز تصمیم گیری تبدیل گشته اند.
احزاب افراطی خریدیم که حالا از قدرت بی سابقه ای در دولت جدید اسرائیل برخوردار می باشند و نقشی کلیدی در یک طرح بحث برانگیز برای بازبینی سیستم حقوقی بازی می کنند. نگرانی های اسرائیلی های سکولار را تشدید می کنند که شخصیت و آینده کشورشان در معرض تهدید است. دن بن دیوید، اقتصاددانی که مدت هاست از رفتار ترجیحی با افراطی های ارتدوکس انتقاد کرده اعتقاد دارد یارانه های سخاوتمندانه و قدرت سیاسی نمایی از آینده اسرائیل را عرضه می دهد. وی که رئیس مؤسسه تحقیقات اجتماعی - اقتصادی در دانشگاه تل آویو اظهار داشت: روزی نمی گذرد که ما با تصویر روشنی از زندگی تحت اکثریت افراطی ارتدوکس غرق نشویم. سطح تنش بسیار بالاتر است.
از اوایل سال ۲۰۰۰ تعارضات در صحنه داخلی در رابطه با هویت رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کرده است. «رئوون ریولین/رئیس جمهورسابق رژیم صهیونیستی» این دیدگاه را در رابطه با ظهور «نظم جدید اسرائیل» مطرح می کند: «صهیونیسم سکولار قدرت منسجم خویش را از دست داده و چهار گروه صهیونیست سکولار و مذهبی، اعراب اسرائیلی و افراط گرایان ارتدوکس درحال مذاکره در رابطه با نظم اجتماعی جدید هستند.»
افراط گرایان ارتدوکس نقش ویژه ای در این برخوردها دارند. آنها خویش را یهودیان غیرمدرن و سنتی و نماینده یهودیان اصیل می دانند. این امر به تنش با دولت و جریان اصلی جامعه منجر گردیده است.
اکثریت قریب به اتفاق یهودیان سکولار می گویند که اصول دموکراتیک باید بر قوانین دینی ارجحیت داشته باشد، در حالیکه سهم بزرگی از یهودیان افراطی ارتدوکس می گویند که قوانین مذهبی باید اولویت داشته باشند. حتی به صورت اساسی تر، این گروه ها در مورد این که اساساً هویت یهودی چیست، اختلاف نظر دارند: اغلب ارتدوکس های افراطی می گویند که «یهودی بودن» به طور عمده یک مبحث مذهبی است، در حالیکه یهودیان سکولار تمایل دارند بگویند که این به طور عمده یک مبحث اصل و نسب و یا فرهنگ است.
بارزترین طوایف و جریان های حریدی کدامند؟
یهودیت حسیدی(غربی): یک جنش عرفانی روحانی است که از ابتدای قرن نوزدهم هزاران پیرو در بین اقلیت های یهودی در اروپای شرقی جذب کرده است، این فرقه به سختگیری ها شدید و نظم و انضباط سیاسی و اجتماعی مشهور است.
یهودیت لیتوانی(غربی): یهودیان لیتوانی اغلب وقت خویش را به یادگیری تلمود و تفاسیر آن اختصاص می دهند. فراگیری تورات را دارای ارزشی بالا می دانند به رغم آن که بعضی از مردان آنها به جای فراگیری تورات جذب بازار کار شدند.
یهودیان شرقی سفرادیم: این دسته از یهودیان از کشورهای مختلف عربی به فلسطین آورده شدند، در ابتدا آئین های یهودیان لیتوانی را در دستور کار خود قرار دادند اما بعد از آن تحت الشعاع خاخام های اسپانیایی تبار قرار گرفتند که در کشورهای مغرب عربی زندگی کرده بودند.
ناطوری کارتا: این گروه علنا با جنبش صهیونیسم مخالف است و طرح های آن در مورد شهرکسازی را عامل شرارت می دانند که به «ملت یهود» ضربه می زند. این دسته اکثرا در قدس زندگی می کنند و اسراییل را به رسمیت نمی شناسند، خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی را نمی پذیرند و در انتخابات کنست مشارکت نمی کنند و به حق فلسطینی ها در برخورداری از آزادی و استقلال اذعان دارند.
نگاه حریدی ها به دموکراسی
تمام طوایف حریدی جوامعی بسته هستند تا از ادغام و حل شدن در دیگر طوایف یهودی در رژیم صهیونیستی جلوگیری نمایند. آنها تندرو هستند و نسبت به یهودیت تعصب دارند و با نفوذ فرهنگ اروپایی و غربی و سکولار و دموکراسی به جامعه خود مخالفت می کنند.
حریدی ها دموکراسی را بعنوان یک وضعیت موقت می پذیرند. از نظر آنها دموکراسی نباید اصل و اساس زندگی سیاسی و اجتماعی باشد و نباید جایگزین شریعت یهود شود. حریدی ها با عمل به متون تورات از اختلاط دو جنس و روابط میان زن و مرد ممانعت می کنند. آنها فقط محصولاتی که مطابق دستور خاخام ها حلال تلقی می شوند، خریداری می کنند. حرمت روز شنبه را نگه می دارند و در این روز از کار کردن امتناع می کنند و آنرا به حضور در کلیسا و قرائت تورات اختصاص می دهند.
رشد جمعیت
حریدی ها در سال ۲۰۳۰، ۱۶ درصد جمعیت «اسراییل» را تشکیل خواهند داد، بیشتر از ۴۰ درصد از حریدی ها در قدس اشغالی و در منطقه «بنی براک» نزدیک تل آویو سکونت دارند. ۷ درصد از آنها در شهرک بیت شیمش نزدیک قدس ساکن هستند و ۵۳ درصد از آنها در شهرک های صهیونیستی «مودیعین عبلیت» و «بیتار عبلیت» و «العاد» که بر اراضی اشغالی فلسطینی در کرانه باختری بوجود آمده اند یا در شهر های بزرگ سکونت دارند.
همان گونه که در ابتدا گفته شد بعضی از حریدی ها با عنایت به آئین خاص شان در مدارسی ویژه که یشیوا(Yeshiva)خوانده می شود، تحصیل می کنند. در این مدارس به علوم مهندسی، ریاضیات کمتر توجه شده و بیشتر به تعلیم تلمود و تورات پرداخته می شود. در این مدارس تفکیک جنسیتی کاملا رعایت می شود و بعضی از دروس تحصیلی دختران متفاوت از پسران است.
حریدیم» ۱۳ درصد جامعه اسرائیل را می سازند و در جوامع بسته زندگی می کنند. فرد دارای چنین کلاه پشمی مشکی در قالب یهودیت عمل می کند و ملزم به اجرای احکام یهودی است. آنها تنها وظیفه خویش را خواندن و مطالعه تورات می دانند و تورات آنها را از کار در نهادهای مدنی و سیاسی منع می کند. آنها میلیاردها شکل (واحد پول اسراییل) از دولت بودجه می گیرند و از حقوق شهروندی بهره مندند، اما تکلیف ندارند. حریدی (Haredi) در زبان عبری به معنای مرد متدین و پارسا است.
حریدی ها به علل زیادی خطر بعدی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی هستند و مهم ترین دلیل اینست که درصد این افراد در مقایسه با سایرین به میزان قابل توجهی درحال افزایش است و آنها از خدمت در ارتش اسرائیل امتناع می کنند.
آمار در ارتباط با حریدی ها اعجاب انگیز است، نرخ رشد آنها به ۴٪ می رسد و بیشتر از ۶۰ درصد از جوانان زیر بیست سال را می سازند. امروزه تعداد حریدی ها در اسرائیل یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر است و در سال ۲۰۰۹ این تعداد ۷۵۰ هزار نفر بود. در سال ۲۰۳۳، تعداد آنها به دو میلیون نفر خواهد رسید، یعنی یک پنجم جمعیت اسرائیل جزء کسانی خواهند بود که بدون انجام هیچ وظیفه ای زندگی می کنند.(۸)
بررسی «جامعه ارتدوکس افراطی اسرائیل» به خوبی جایگاه و اهمیت حریدی ها را بیشتر از پیش برای سالهای آتی رژیم صهیونیستی عیان می سازد. طیفی که در سالهای آتی یکی از اقلیت های تاثیر گذار جمعیتی است اما از وضعیت مناسب آموزشی، اقتصادی و سیاسی برخوردار نیست. تفکرات خاص و تند آنان در مسایل سیاسی و اجتماعی از دیگر خصوصیت هایی است که باعث می شود در سالهای آتی شکاف در جامعه صهیونیستی از جانب حریدی ها تقویت شود. امری که اخطار جدی ریولین رئیس جمهور رژیم اشغالگر در کنفرانس هرتزلیا را بعنوان مهم ترین تهدید برای بقای آتی صهیونیست ها به دنبال داشت.(۵)
تحکیم نفوذ سیاسی و اجتماعی حریدی ها بر کابینه جدید نتانیاهو
کابینه جدید نتانیاهو که بر یهودیان حریدی تکیه کرده است، مبین قدرت گرفتن این جریان دینی و تحکیم نفوذ سیاسی و اجتماعی آن و انتقال این دسته از اشغالگران از عزلت و انزوا به مراکز قدرت در رژیم صهیونیستی است.
احزاب حریدی با دو گروه «شاس» و «یهودیت تورات» که ۱۸ کرسی در کنست دارند می کوشند تا از جایگاه سیاسی خود برای نفوذ در مراکز قدرت بهره گیرند. این مساله به آنها فرصت تاثیر گذاشتن بر هویت رژیم صهیونستی را می دهد تا این رژیم که خویش را دموکراتیک توصیف می کند به حکومتی مبتنی بر تورات و شریعت دین یهود تبدیل گردد.
به سبب نبود یک هویت یکپارچه و منسجم برای یهودیان در خاک فلسطین، آنها به سکولار و یهودیان سنتی و دینداران (حریدی ها) تقسیم می شوند. به عبارتی دیگر رژیم اشغالگر آمیزه ای از قوم گراها و صهیونیست ها و دموکرات ها و دینداران یهودی است که حریدی ها با این آمیزه مخالف هستند و به یهودیت و تورات بعنوان هویتی واحد و یکپارجه برای «اسراییل» می نگرند.
ارتدوکس های مذهبی از همان بدو اشغال سرزمین های فلسطینی دولت صهیونیستی را به مثابه دستگاهی برای اجرای احکام شریعت یهود می خواستند و بر ماهیت دینی دولت اصرار می ورزیدند، حال آن که سکولارها به دنبال جدایی دین از دولت و تشکیل دولتی بر پایه ملیت یهود بودند. اختلاف بین دو طرف به اندازه ای ژرف بود که از تدوین قانون اساسی برای اسرائیل بازماندند و هنوز هم بعد از گذشت حدود ۷۰ سال از تأسیس دولت اسرائیل، این رژیم قانون اساسی ندارد و بر اساس سلسله قوانینی عادی اداره می شود که به نام قانون پایه شهرت دارند.(۶)
تلاش برای اعمال قوانین مد نظر در تمامی بیت المقدس، درگیری های مکرر و پراکنده با اقشار سکولار بخصوص در ارتباط با عدم پایبندی آنها به قوانین شریعت و عدم رعایت موازین خاص در اعیاد و جشن های یهودی …. نشان داده است که چگونه یهودیان مذهبی و عموماً ارتدوکس توانسته اند با بهره بردن از وضعیت موجود و شکاف میان جریان های سکولار موقعیت خویش را تثبیت کنند.
به واقع و با برآورد وضعیت موجود در اسرائیل میتوان اذعان کرد که تداوم این راه نهایتا و در آینده ای نه چندان دراز مدت منجر به استیلای جریان های تندرو مذهبی در سطح اسرائیل خواهد شد، آن چنان که زیپی لیونی رئیس حزب کادیما (از احزاب راست میانه رژیم صهیونیستی) و وزیر خارجه پیشین اسرائیل در اظهاراتی اعتراف کرد که سیاستهای تندروانه نتانیاهو عملا اختیار عمومی جامعه را به دست افراطیون ارتدوکس قرار داده، امری که نه تنها با دلسردی سکولارها در اسرائیل بلکه با ناخرسندی لیبرال های یهودی در سراسر دنیا روبرو بوده تا آن جا که از میزان حمایت یهودیان سکولار و لیبرال ساکن آمریکا از اسرائیل بشدت کاسته شده و این ارتدوکس ها هستند که در آمریکا شدیداً به پشتیبانی از اسرائیل می پردازند.(۷)
ریولین رئیس جمهور سابق اسرائیل در سخنانی و برای نخستین بار صراحتاً به معضل خطیری که گریبان اسرائیل را گرفته اشاره کرده و اعلام نموده است که خانواده های اعراب و همینطور یهودیان ارتدوکس افراطی فرزندآوری بیشتری در مقایسه با خانواده یهودیان سکولار دارند. در این حال با کاهش شمار مهاجرت ها به اسرائیل شاهد افزایش درخواست مهاجرت یهودیان سکولار به کشورهای اروپایی هستیم. (۹)
این مبحث چالش های زیادی برای اسرائیل بهمراه خواهد داشت، اول اینکه یهودیان ارتدوکس افراطی و اعراب که پرچم اسرائیل را به اهتزار در نمی آورند و سرود ملی را نمی خوانند فرمول کشور دمکراتیک و یهودی را رد می کنند و آنرا قبول ندارند. این موارد برای اسراییل مانند زایمان دردناک است. ریولین تنها سیاستمداری بوده است که در رابطه با این مورد و اهمیت آن سخن گفته است.
پی نوشت ها:
ریدی ها (به عبری: יהדות חרדית ) یا یهودیان فوق ارتدکس، بنیادگرایان شاخه یهودیت ارتدکس هستند. آنان باورهای شان را به صورت مستقیم برگرفته از موسی و تورات نازل شده بر وی در طور سینا می دانند. حدود یازده درصد جمعیت اسرائیل حریدی اند که اغلب در محله ها و شهرک های تماماً ارتدوکس نشین زندگی می کنند.
(۱)- هلاخا، (به عبری: הלכה )، به مجموعه قوانین شریعت یهود گفته می شود، قوانینی که از عهد عتیق مکتوب (تنخ)، تورات شفاهی (تلمود) و حاخام ها و همچین آداب و رسوم یهودیان ناشی می شود. هلاخا دارای ۶۱۳ میتزوت (دستور) است. قوانین یهودی که از تورات و تلمود و نوشتارهای حاخامها اقتباس شده بود در کتاب شولحان عاروخ به شکل مکتوب درآمد.
(۲)- ۱۸خبرگزاری ایرنا، مرداد ۱۴۰۲، ۱۲: ۱۹کد خبر: ۸۵۱۹۳۷۰۵
(۳)-شبکه العالم، سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷: ۱۹، کدخبر۵۲۳۱۴
(۴)- Jerusalem Center for Public Affair
(۵)(The Israel Democracy Institute (IDI
(۶)- خبرگزاری ایسنا/پنجشنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴: ۵۰ دسته بندی: غرب آسیا و آفریقا کد خبر: ۱۴۰۳۰۱۰۲۰۰۶۷۲
(۷)- https: //jscenter.ir//اندیشکده مطالعات یهود
(۸) https: //en.idi.org.il/publications/۴۲۸۲
(۹) Rivlin، reuven. (۲۰۱۵). President Reuven Rivlin Address to the ۱۵th Annual Herzliya Conference. Retrieved ۵ october ۲۰۱۶ from


منبع:

1404/01/25
11:50:33
5.0 / 5
15
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بازار , پلیس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ