سرنوشت متروی پرند

افتتاح مترو پرند به دهه فجر امسال نمی رسد

افتتاح مترو پرند به دهه فجر امسال نمی رسد

پرسی بلاگ: سال هاست که ساکنان شهر پرند منتظر رسیدن مترو به شهرشان هستند، انتظاری که قرار بود بر طبق وعده مسئولان تا آخر سال محقق شود ولی حالا با عدم انجام تعهدات از طرف مدیران پرند بنظر می رسد حالا حالاها این انتظار ادامه داشته باشد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، ۱۵ سال پیش مسئولان امر تصمیم گرفتند که ادامه خط یک متروی تهران به شهر جدید پرند برسد تا با این وسیله حمل و نقل عمومی سفر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند که برای آموزش، کار و... به پایتخت تردد می کنند، مدیریت شود.
روند ساخت مترو پرند در این زمان فراز و نشیب هایی داشته و حالا با وعده مسئولان رویای رسیدن مترو به پرند قوت گرفته، رویایی که در گروی تزریق منابع مالی است و گویا این تزریق در بروکراسی اداری متوقف مانده است. برمبنای برنامه ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز به سرانجام نرسیده است.
۲۰ کیلومتر از راه اندازی و بهره برداری خط متروی تهران - پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که بنا بگفته مدیران شرکت مترو تهران که مجری این خط است، عملیات ساختمانی آن بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیرسازی آن نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است.
مدیران مترو معتقدند که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو بواسطه ایستگاه شاهد، می توان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت بهره برداری از این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی دارد. اما شهرداری تهران که مجری این خط مترو است بارها اعلام نموده که به شرط تزریق منابع مالی می تواند یک خط از این مترو را تا دهه فجر به مردم استان تهران تقدیم کند.
مسئولان شهر جدید پرند و پیمانکار مترو به توافق رسیدند که برای ادامه و تکمیل خط مترو تهران-پرند، یک زمین ۲۵ هکتاری در پرند تحویل مترو شود و با حضور مسئولان استانی صورتجلسه واگذاری این زمین امضا و قرار شد با این تزریق مالی یکسال پس از تحویل زمین، مترو پرند نیز تکمیل شود، واگذاری زمینی که در بروکراسی اداری مانده است و با آنکه مدیران شهری وعده افتتاح این مترو در دهه فجر سالجاری یعنی چهار ماه دیگر را داده بودند اما به نظر می آید با عنایت به عدم تزریق منابع مالی و در نتیجه عدم ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز خط، باز هم رسیدن مترو به پرند یک رویا باقی بماند.
مسعود درستی مدیرعامل متروی تهران در گفت و گو با ایسنا، در مورد سرانجام تزریق منابع مالی برای تکمیل متروی پرند از طرف دولت و شرکت شهر جدید پرند، اظهار داشت: برای بهره برداری از خط متروی پرند باید منابع مالی از طرف دولت و شرکت عمران شهر پرند تزریق شود چونکه بر طبق قانون، شهرداری تهران نمی تواند حتی یک ریال برای خطوط متروی خارج از محدوده تهران هزینه کند، ما مشکلات نقدینگی در دولت را درک می کنیم؛ اما پیمانکار ما نیز برای ادامه کار نیازمند تامین اعتبار لازم است و بنابراین سال قبل به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم، پیمانکار حاضر است تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که پیش رو دارد، به عنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود. مسئولان امر نیز از این پیشنهاد استقبال و اعلام نمودند که یا پول می دهند یا نسبت به تهاتر زمین اقدام می کنند اما این پروسه با کندی پیش رفت.
وی افزود: نهایتاً بعد از اعلام زمان های مختلف برای تحویل زمین، مدتی پیش صورتجلسه واگذاری قسمتی از اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران برای تکمیل مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه متروی پرند به امضاء رسید تا روند تامین منابع مالی برای پیشبرد کارهای باقی مانده این پروژه مهم عمرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ البته زمین ۲۵ هکتاری به قطعات کوچکتری تقسیم شده تا به فروش برسد و در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف در حال انجام امورات هستیم.
درستی ضمن اشاره به این که در تیرماه سال جاری نیز تست سرد متروی پرند با موفقیت انجام شد، اظهار داشت: متولی اجرای مترو پرند به عنوان یک پروژه عمرانی، شرکت مترو تهران است اما از آنجا که خارج از محدوده شهر تهران اجرائی می شود، هزینه های ساخت این خط مترو برعهده دولت می باشد که اعتباری حدود یک هزار میلیارد تومان برای این خط مترو در نظرگرفته که ۷۵۰ میلیارد تومان از این بودجه، بصورت غیر نقد پیش بینی شده است که در این بخش مقرر شده شرکت عمران شهر پرند تعدادی زمین به پیمانکار خط مترو که قرارگاه خاتم الانبیا است، ارائه کند، اما به دلیل اختلاف بر روی قیمت زمین ها، دو مرتبه کارشناسی قیمت انجام شد و نهایتاً از بیش از ۲۰۰ زمین که باید تحویل پیمانکار مترو می شد تنها ۵۰ قطعه زمین حدود یک ماه قبل به مترو تهران معرفی و ابلاغ گردید که آمادگی واگذاری این زمین ها را داریم که بر طبق رویه های قانونی باید پس از ابلاغ، یک قرارداد واگذاری زمین بین پیمانکار مترو و شرکت عمران پرند منعقد می شد که تا حالا این قرارداد امضا نشده و عملا اتفاقی رخ نداده و به عبارتی تا این قرارداد منعقد نشود، پیمانکار صاحب زمین ها نیست و کاری پیش نمی برد.
وی ادامه داد: پیمانکار می گوید که تا وقتی که پول یا زمینی دریافت نکند، نمی تواند اعتبار به پروژه نیمه کاره مترو پرند تزریق کند که درست هم می گوید چرا پیمانکار نیز می بایست این زمین ها را تبدیل به نقدینگی کند. بر طبق تهعدات در صورت تزریق مالی پروژه، ما باید در مدت زمان یک سال پروژه مترو پرند را با یک خط تحویل می دادیم اما هفت ماه از این توافق گذشته و هنوز زمین واگذار نشده و عملا کارگاه عمرانی مترو پرند را با تعطیلی مواجه کرده است هرچند که ما اجازه تعطیلی کارگاه را تا حالا ندادیم اما شیب عملیات اجرائی پروژه را کند کرده اند.
درستی اضافه کرد: هم اکنون در فاز آخر کار یعنی خرید و تکمیل تجهیزات هستیم که برای خرید تجهیزات نیز باید پیمانکار با شرکت هایی که در ارتباط می باشد قرارداد ببندد که بطور معمول با عنایت به نوع تجهیزات بین چهار تا شش ماه زمان برای ساخت و ورود به کارگاه زمان لازم دارد و تا شرایط مالی مشخص نشود، قرارگاه خاتم نمی تواند به پیمانکار تجهیزات درخواست خرید تجهیزات بدهد بطورمثال برای خرید ریل برای تکمیل خط دوم مترو پرند از شرکت ذوب آهن ما باید کد بورسی بگیریم و پول را نقدا واریز نماییم وقتی منابع مالی معین نیست ما چگونه می توانیم ثبت سفارش کنیم؟ پس بطور طبیعی اجرای پروژه متوقف می شود و افتتاح پروژه نیز با تاخیر صورت می گیرد.
مدیرعامل متروی تهران ضمن اشاره به جلسه اخیری که به همت معاون استاندار تهران برگزارشد، افزود: در این نشست دوستانمان در شرکت عمران پرند قول دادند که در هفته جاری قرارداد ۵۰ زمین را با خاتم الانبیا نهایی کنند تا مبلغی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تزریق شود و برای تعیین تکلیف زمینهای باقی مانده نیز قرار شد هیات کارشناسی پنج نفره، قیمت گذاری مجدد انجام دهند و انشالله تفاهم کنند تا سهم بودجه غیرنقد تکمیل مترو پرند تزریق شود.
درستی در واکنش به این سؤال که همه مسئولان در مصاحبه قول همکاری داده اما در زمان عمل، بگونه ای دیگر رفتار می کنند، اظهار داشت: یک فضای مطالبه ایجاد کردند اما آن همتی که باید باشد که زمین ها را زودتر تعیین تکلیف کنند که تا الان نبوده است البته مدیریت شرکت عمران پرند تغییر کرده و امید است در این دوره ی جدید شاهد تحول باشیم و دوستانمان در استانداری نیز پای کار هستند اما امید است این جلسات هفتگی در استانداری منجر به واگذاری سریع زمین ها شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا با این شرایط افتتاح مترو پرند در دهه فجر محقق می شود یا نه به ایسنا اظهار داشت: صادقانه بگویم با عنایت به شرایط فعلی افتتاح متروی پرند به امسال نمی رسد، چونکه سفارش گذاری تجهیزات انجام نشده و زمان را در قسمت اعظمی از سال از دست دادیم و تحویل سفارش ها به سال بعد موکول می شود البته در متروی تهران از آنجا که به مردم قول دادیم که مترو پرند را در بهمن ماه افتتاح نماییم حتی بدنبال امانت گرفتن تجهیزات از سایر پروژه ها بودیم اما نمی دانیم که قرارداد ساخت تجهیزات چگونه و چه زمانی منعقد خواهد شد. کما این که پله برقی نصب شده در ایستگاه مترو پرند نیز بصورت امانی از انبارها مترو تهران در آنجا نصب شده است.
درستی در پاسخ به این سؤال که شاید مسئولان پرند انتظار دارند که شهرداری نسبت به ثبت و خرید تجهیزات اقدام نماید و بعدا طلب شهرداری را به آن بپردازند اظهار داشت: تا یک جایی این امکان پذیر است اما عرض کردم که هزار میلیارد تومان هزینه ساخت خط دوم و تجهیزات است، شهرداری تهران یا پیمانکار هم تا یک حدی اجازه قانونی دارند و پس از آن ذی حسابی و قوانین دیگر اجازه نمی دهد که بیش از این به مترو اقماری کمک نماییم.




منبع:

1401/07/22
13:27:07
5.0 / 5
464
تگهای خبر: آموزش , ترافیك , حمل و نقل , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ