حاجی هاشمی با پرسی بلاگ مطرح كرد؛

تغییر اساسنامه بنیاد بازی های کامپیوتری در دستور کار است

تغییر اساسنامه بنیاد بازی های کامپیوتری در دستور کار است

پرسی بلاگ: مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری می گوید موضوع تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و با تغییر وزیر ارشاد خللی در راه ایجاد نمی گردد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، ۲۴ اردیبهشت بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از رویداد بازی آرا گفت بر طبق آخرین تغییر در اساسنامه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری که به تصویب رسیده و طی چند روز آینده ابلاغ می شود، مسئولیت تنظیم گری و پشتیبانی از سایر بازی های مهم شامل بازی های کامپیوتری در اختیار این بنیاد قرار می گیرد.
وزیر ارشاد هدف این تغییر ساختار را پشتیبانی مالی، ساختار پژوهشی و نیروی انسانی قوی تر عنوان کرده و گفت بواسطه این مساله تنظیم گری گسترده تری خارج از حوزه بازی های کامپیوتری شکل می گیرد. با گذشت بیش از یک ماه از این مساله همچنان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری سکوت اختیار کرده و خبری از تصویبات اساسنامه نیست.
محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مساله تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: بر طبق مصوبه ابتدا باید ضوابط و فرآیندها توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری تهیه و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. اکنون درحال تهییه این ضوابط و فرآیندها هستیم.
وی افزود: برای تهیه ضوابط و فرآیندها د ر حال تعامل با فعالان صنعت گیم هستیم تا در نهایت بتوانیم چارچوب آنرا ارزیابی نماییم. در مجموع موضوع بازی و سرگرمی در دهه های گذشته خصوصاً در دهه ۹۰ رشد بسیاری داشته است. در دنیا از سال ۲۰۱۰ صنعت گیم رشد یافت. همین طور در سالهای اخیر حوزه بازی های حضوری رشد زیادی داشته که می توان به اتاق های فرار اشاره نمود. تعدادی از مفسرین در دنیا بر این باورند که بازی از بازی های کامپیوتری و سبک فرار از اتاق در بازی های کامپیوتری منبعث شده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در ادامه اظهار داشت: مخاطبان اصلی بازی اتاق فرار گیمرها هستند. این اتفاق در خصوص این که بازی در دنیا بصورت فزاینده در حال رشد است، نشان میدهد که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. همین طور تعدادی از تحلیلگرها بر این باورند که بازی های کامپیوتری سبب شده تا بازی به سبد مصرف مردم عموم جامعه اضافه شود.
وی اضافه کرد: بر طبق نخستین پیمایش انجام شده توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۸۹ متوسط سن گیمرها و بازیکن ها ۱۶ سال بود. در سال ۱۴۰۲ پیمایش دیگری توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری انجام گرفت که متوسط سن گیمرها به ۲۳ سال افزایش پیدا کرد. این آمار نشان میدهد که عموم جامعه به سمت گیمرشدن پیش می روند. بدین سبب بازی های کامپیوتری باعث شده است که بازی در سبد مصرف مردم و خانواده ها قرار بگیرد.
حاجی هاشمی اظهار داشت: گیمرهایی که بواسطه ابزارهای دیجیتال بازی می کردند، اکنون بدنبال فضای واقعی هستند تا در آن فضا بازی کنند. به همین جهت فضای بازی در کشور رشد کرده است. به نظر می آید نیازمند یک متولی در سطح حاکمیتی هستیم تا پیگیری های لازم را دراین زمینه داشته باشد و در نهایت شاهد رشد بازی باشیم. در این راه با مطالبی همچون سیاست گذاری، تنظیم گری، حمایت و معرفی فضاهای سالم برای حضور خانواده ها روبرو می باشیم. این نیاز سال ها در کشور احساس می شود. در جلسات مختلفی حضور یافتم. در نهایت این نیاز وجود دارد که قدری جدی تر به حوزه بازی ها پرداخته شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و حوزه فرهنگ عمومی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای این مسئولیت است.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال تهیه این ضوابط و پروسه است تا به طراحی لازم برسد. حدود و ابعاد آن روشن شود. زمانی که بازی در کشور به عنوان یک امر فرهنگی تعریف شود، این امر به کاهش لطمه ها و تهدیدها کمک می نماید و بازی به عنوان یک فرصت برای کشور باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: درخواست خیلی از فعالان صنعت گیم از مان این مسائل است. گاهی تنظیم گری درستی در این صنعت صورت نمی گیرد و بیشتر ابعاد تهدید محور بودن بازی در کشور به چشم می آید. اگر حوزه بازی سامان یابد، بطور قطع فضای رشد آن ایجاد می شود و گیمرها در یک فضای سالم می تواند بازی کنند.
حاجی هاشمی در پاسخ به این پرسش که عاقبت تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه می شود، اظهار داشت: کار اساسنامه در دستور کار است. به سبب آنکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این مساله در سیاستگذاری کلان فرهنگی کشور قرار می گیرد و در آن توسط نخبگان فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری می شود، یقین دارم که تصمیم شأن این خواهد بود که حوزه بازی و سرگرمی باید متولی داشته باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند این کار را انجام بدهد و مسیر را به جلو ببرد.


منبع:

1403/04/23
14:15:47
5.0 / 5
256
تگهای خبر: انسانی , دیجیتال , صنعت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ